CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, July 23, 2011

ceritera cinta... isteri seorang perwira (part 1)

“Abang kena duty weekend ni. Sorry sayang. Kita postpone dulu trip pergi pantai tu boleh?”

Aku segera melonggarkan rangkulan Ammar. Bersedia mengarahkan impuls seterusnya untuk menggerakkan otot-otot dimukaku membentuk satu jalinan halus didahi, mempamerkan reaksi protes terhadap kata-kata si dia sebentar tadi. Dia buat hal lagi… satu keluhan terpacul keluar dari bibirku.

“Leen boleh faham kan?” nada suara Ammar mencerun, ada riak bersalah tatkala melihat tampangku langsung tidak berubah sedari tadi.

“ Ya… Leen faham. Biasalah ni...”

Bernikah dengan seorang pegawai tentera, memang menjadi mimpi indah sejak aku pertama kali melihat seorang pengantin yang cukup cantik mengenakan gaun rona putih disamping leftenan hatinya, berpapasan beriringan sambil dilembayungi susunan pedang yang membentuk gerbang untuk mereka. Kira-kira hampir 16 tahun dulu. Waktu aku cuma berusia 10 tahun. Gila. Sejak dari hari itu, aku melakar angan-angan mahu menjadikan diriku pemegang status isteri seorang perajurit suatu hari nanti.  Menyarung gaun putih sambil erat memaut lengan cinta hatiku. Smart apa! Ya, mimpi indah yang berjaya buat aku terbayang-bayang tatkala aku menempuh zaman remaja dan alam percintaanku sehinggalah aku berjumpa dengan Ammar Rafiqin.

Ku anggap wanita sepertiku sudah cukup tabah, bahkan mungkin ada yang beranggapan tindakanku seolah-olah agak ‘kamikaze’ apabila berkeputusan untuk menerima lamaran Ammar Rafiqin.

“Kau biar betul Leen? Tabah gak laa kau ni, boleh tahan kena tinggal. Kalau dia keluar rumah ada misi apa-apa ke, berlayar ke, tak ada kat rumah selalu? Pergh ,tahan sental la weh! Kalau aku mau menangis tak berlagu dah!”

“Leen, lepas ni bukan laki kau je aku nak salute, ngan kau sekali aku tabik spring baik punya!”

“ Fuyohhhh, abang tentera tuu! Lepas ni kalau gaduh jangan main tembak-tembak guna M-16 pulak!”

Kata mereka, aku jenis wanita ‘berani mati’. Cuba beritahu aku, wanita mana dalam dunia ini rela diperlakukan sedemikian rupa? Maksud aku, tidak banyak masa dapat diluangkan bersama gara-gara kekangan kerja. Al maklumlah, tugas seorang tentera sudah cukup dibayangi dengan pelbagai tugasan untuk keselamatan negara, hingga keluarga dan isteri diletakkan dalam senarai prioriti entah tangga ke berapa. Berpuluh? Beratus agaknya.

Ditinggalkan demi tugas yang menanti. Ya, ini juga sudah aku maklumi. Contoh terdekatku, Mak. Mak juga bersuamikan seorang tentera. Suasana keluargaku yang menjadi seorang tentera dan berkahwin dengan tentera, seolah-olah menjadi tradisi dalam keluarga. Aku hanya menjadi penyambung legasi. Ah, perasan. Mungkin itu juga faktor pemangkin mengapa aku mahu memilih seorang tentera sebagai calon teman hidupku. Ayah juga menjadi penyokong tegar.

Kisah aku dan Ammar?

Ya, barangkali tidak seperti pasangan normal lain yang bercinta. Penuh dengan SMS, call, date dan sebagainya. Bukan nak kata hubungan kami ni abnormal, namun dengan keadaan superbusy, aku dan dia kadangkala tidak punya ruang untuk bermanja-manja bagai nak gila.

Kadang-kadang dah plan weekend untuk luangkan masa bersama baik punya, kena cancel. Gara-gara tugasnya kembali menguasai carta prioriti. Aku tersembam kalah.

Kata temanku, hubungan aku dan Ammar kelihatan hambar. Tidak punya banyak variasi dalam merancakkan perhubungan. Namun, aku selesa begini. Statement yang litar pintas dari Cik Adleen Nadzurah. Kekuatan aku untuk terikat dengan Ammar mudah sahaja. Kupercaya dia mampu melindungi dan membimbing aku. Saat bersamanya buat aku rasa selamat. Tidak pernah sesekali dia menyentuh aku, baik secara sengaja mahupun tidak, dia cukup menghormati sifat keperawanan yang aku miliki. Ammar juga bukan jenis lelaki yang banyak songeh, karakter ‘give and take’nya sangat supermantap! Dia bijak mengambil hatiku, dan berusaha untuk memberikan sepenuh komitmen terhadap perhubungan kami meski terpaksa berperang dengan hakikat tugas yang dengki akan perhatian yang diberikannya kepadaku.

Itulah kunci yang buat aku masih bertahan dengan Ammar Rafiqin. Meskipun sudang berulang-ulang kali diberi amaran olehnya,

“ Adleen sayang, jadi girlfriend tentera ni tak mudah tau. Banyak benda gila boleh jadi last minute, mental selalu teruji. Awak kena kuat sokong saya!”

Aku mengangguk tanda faham untuk kesekian kalinya. Entah, dah macam kena suntikan pelalian dah. Tahap imunisasi aku dengan gaya kerja Ammar dah kira hampir kebal dah.

“Sebab tu saya sayang awak. Tak ramai perempuan kat luar sana yang boleh faham, tugas seorang tentera macam mana. Walaupun diorang tahu dan faham, tapi belum tentu diorang boleh pilih dan sanggup untuk go through semua ni. Macam awak.” Itu jawapan keramat dari mulut Ammar. Cukup untuk dapat perfect score kenapa aku juga sayang dia. Pengorbanan. Suatu yang aku pelajari sepanjang menguliti detik-detik mengenali lelaki bernama Ammar Rafiqin. Bukan suatu yang mudah.

“Kenapa pilih saya?” soalku kembali.

“Saya mencari teman hidup. Bukan sekadar teman wanita yang sekadar boleh kongsi gelak ketawa saya. But in every ups and downs. Grow old with me. Enlighten my life not only as a girlfriend, but as a loyal wife and a beautiful incredibly strong mother to my children. That’s perfectly match to describe you in a glance.”

Aku dah tak larat reshape hati aku everytime Ammar keluarkan ayat yang boleh buat hati aku cair meleleh-leleh. Ammar bukan jenis lelaki yang sentiasa mengekspresi rasa melalui kata-kata, namun bila sekali keluarkan ayat macam ni, cukup buat aku terharu dan sebak. Ah, cengeng betul. He’s a man with action, not charming me by words. Biasalah tu, expectation dari seorang pegawai tentera. Gagah, macho dan kemas. Memang selera aku. Tampan? Sedap pada mata aku memandang sudahlah. Janji anak-anak aku tak ada yang hodoh gara-gara gen tak hensem terlepas kat anak-anak. Haa…. Apakah??? Merepek sudah.

Ah, nasiblah tapi. Siapa suruh awak buat saya crush kat awak? Heheh…

Takkan pernah aku lupakan saat itu, Ammar baru sahaja setahun ditauliahkan sebagai Leftenan. Sedang aku, masih di tahun terakhir pengajianku. Dinner kali ke-30 setelah menjalin perhubungan hampir 4tahun. Kali ke-30? Kalau kira blood count versi dating Adleen dan Ammar, ni memang dah tahap kritikal hampir nazak. Tapi nak buat macam mana, dah jarang jumpa punya pasal.

“Dr. Adleen Nadzurah, saya nak lamar awak jadi isteri saya. Lalu bawah pedang dengan Lt. Ammar Rafiqin jom?” Ammar merenung wajahku tanpa riak canda. Tersungging senyuman dibibirnya.

Terasa nak melompat dan meloncat. Sudu dan garfu ditanganku terhenti pergerakkannya bergeser dengan pinggan nasi goreng yang tersedia didepan mata. Aku mengangkat wajahku menala Ammar Rafiqin. Pipiku berona macam serbuk blusher tumpah satu bekas. Saat itu, terasa mimpi indah zaman hingusan kembali menerjah. Dah besar rupanya aku…dah sampai turn aku pulak nak lalu bawah pedang, dan ini bukan main-main! Mataku tak semena-mena membentuk butiran jernih hangat, menakung di tabir mata. Terharu. Sungguh tak percaya!

Hari yang diimpikan tiba. Ammar segak menyarung sut putih tanpa celanya, sedang aku disampingnya memilih gaun pengantin dari warna yang sama supaya nampak sepadan. Kulingkarkan jemariku memaut lengan kepunyaan Ammar Rafiqin, lelaki yang telah selamat menjadi suamiku yang halal dengan sekali lafaz sewaktu akad nikah tidak lama dahulu. Bising pancaragam bergema di luar dewan majlis resepsi. Gemuruh lagi dahsyat fluctuate daripada time nak akad hari tu. Bukan setakat rama-rama dalam perut dah ni, rasa macam iras-iras anak gajah menari dalam perut pun ada.

“Chill sayang, it’s show time.”  Ammar menggenggam tanganku.

Dengan lafaz bismillahirrahmannirahim, kaki kananku dan Ammar sama-sama menghayun di atas permaidani merah, pedang-pedang menjulang ke atas memayungi langkahku dan Ammar. Bahagia begini. Sempurna sudah impian zaman hingusan.

Tidak akan pernah aku lupa juga saat itu.

Itu cerita setahun dahulu. Aku dan Ammar masih bahagia sehingga kini. Sayangnya masih menghangatkan jiwaku. Tidak pernah dia gagal dalam memberikan kecintaannya kepadaku. Cuma satu yang tiada beza dari awal perkenalan sehinggalah sudah melangkah ke gerbang perkahwinan, jadual kerjanya masih sahaja sama. Last minute dan gila. Seperti sekarang. Ditambah pula dengan jadual on call ku yang juga tak kurang gilanya, tsunami jugalah yang membadai dijiwa.

“Kenapa ni sayang, moody sangat ni… abang minta maaf okay? Duty mengejut ni. Bukan tinggalkan sayang nak pergi berperang pun…hehe” Ammar memujuk sambil memeluk bahuku. Aku memang sudah sedia tarik muka tujuh belas sambil menyilangkan siku menghadap jendela. Tangan Ammar tak semena-mena bergerak ke perutku. Dielusnya perlahan. Tubuhku dipeluk dari belakang. Dagunya mendarat dibahuku. Aku bersandar di dadanya.

Tidak aku nafikan, memang aku moody dan stress belakangan ini. Bukan sebab pressure kerja je, morning sickness completing the package. Baru tujuh minggu, dah ada gaya sentimental tak pasal-pasal. Pembawakan budak agaknya. Ammar nak pergi kerja pagi-pagi pun time aku salam tangan and dia cium dahi aku dah menangis, habis hilang muka legend. Padahal bukan tak biasa kena tinggal. Ni kes nak batalkan trip pergi pantai pun aku dah nak emo. Leen… Leen…

“ Leen ok je ni. Macam tak biasa pulak. It’s okay. Hormon tak betul kot. “ sengihku kemudian sambil berpusing menghadapnya. Aku menarik tangan Ammar menuju ke dapur.

“Nak pergi mana?” soal Ammar.

“Makan aiskrim. Hazelnut chocolate sauce. Denda kena habiskan satu tube aiskrim dengan Leen, since tak jadi trip pergi pantai!” tingkahku. Ammar menepuk dahi. Hah, padan muka!

Dalam hatiku seringkali menyebut dan mengingatkan, tugas suami yang harus menjadi keutamaan. Jalan ini 
yang telah kupilih, inilah harga pengorbanan yang harus dibayar untuk mencintai seorang pegawai tentera, tugasnya bukan mudah. Banyak pahit yang harus ditelan, bukan sekadar hanya indah istiadat dipayungi pedang menjadi perencah rasa hati sebagai tanda cinta buat Lt. Ammar Rafiqin, namun motto kerjanya juga sebati menjadi sebahagian dari hidupku. Juga hidup para isteri tentera diluar sana. Atapun mana-mana wanita yang bergelar isteri.



SEDIA BERKORBAN.

10 comments:

Unknown said...

nice to read...remind me to him...

nice to meet here....

Shafira said...

readng ur entry made me realize tht I should be more considerate towards my partner... Duty x menentu, dengan hell yang secara tiba-tiba,.. UPNM, anything can happen... we r in the same boat.. doctor to be jugaa.. thnk you akak bcoz u kinda enlightened me a bit..

nurlisa kamal said...

@shafira : always bear in mind, untuk dapat seorang lelaki yang dah bound himself untuk serve for the country,thats a big sacrifice. macam akak cakap dalam tu. tak semua orang mampu faham dan sanggup harungi.
tahniah kerana anda juga in a way to be a great woman. that stand beside a great man. :)

what a price to pay. :)

Shafira said...

:) i've been in a n army life all my life.. ayah pegawai tntera.. tpi, kdg kdg kn kak.. mcm mne nk elak semua rasa negatif tu..? sy sdahlah bakal pergi jauh.. =( rse berat sgtt...

nurlisa kamal said...

dik, my dad also a navy. my life pun tak lari jauh dr military life. but to be a dearest person entitled as army, itu lain. mental kena kuat, entahlah akak pun fail lagi bab2 ni. but stay strong and keep holding on.tak mudah jadi gf tentera ni. kena byk sabar.

sha study mana sekarang? :)

Shafira said...

tgh cuba kak.. i pity him sebab kdg kdg mlayan karenah sha... =(

sha belum mula lgi.. 1st november nnty, insya allah.. ni sha ad jumpa senior, boleh sha rujukk..:) MMA, Moscow Medical Academy, Russia ... boleh x,kak..? =)

nurlisa kamal said...

hehe no prob dik. akak pun byk share experience being a medical student despite handling your personal life being a military partner dengan ade sorang sis ni. ktorang mmg baik kt FB. eh, sha...boleh sangat2 kot dik. nanti boleh je if sudi add akak kt FB. same name. :) just google it okay! :)

Shafira said...

sudah pun di cri dan add.. :))

Sara:Meniti Realiti said...

so sweet....yup!2 be a partner with a military guy,U should always ready....my father also retired army,InsyaAllah my future husband also army..Sy di KL,dia dia Sabah..Hanya Tuhan yg tau betapa seksanya memendam rindu..But seriously,im proud to be his partner!!buat pngarang jantungku,Left.Mohd Hafiz Shaharudin,im always be with U....:)

nurlisa kamal said...

@sara:meniti realiti

hehe... this is my first trial of writing! thanks sebab sudi baca ye.. :))

Post a Comment