CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, October 8, 2011

ceritera cinta... isteri seorang perwira. part 5

Aku terus bahagia menguliti detik-detik bersama dengan Ammar sejak dari pertemuan mengejut itu. Memori manis bagaikan gula. Takut pula terjangkit diabetes mellitus versi orang bercinta. Itulah alasannya mengapa aku enggan bertemu dengan Ammar pada mulanya. Kerana aku akan mulai belajar bagaimana untuk merindu.Sudahlah pula aku ini fast track learner..advance lagi. Hehe… Setiap kali aku mulai merindu, segala impian bakal kubayangkan…terlakar indah di atas kanvas angan-anganku. Impian Ammar turut menjadi sebahagian daripada lakaran angan-angan itu.  Kadangkala, tatkala menatap gambar-gambar sel dalam buku Histologi ku…boleh pula terbayangkan Ammar Rafiqin.Mengapakah? Ini benar-benar sudah keterlaluan.

Pertemuan seterusnya? Aku jarang menggantungkan sebarang harapan, meskipun hati sentiasa dihambat rasa mahu terus ada dekat dengan si dia. Kerana apa? Kerana CO di UPNM yang menjadi pemisah utama. Tanpa lampu hijau daripadanya, berkecailah harapan. Punahlah impian.

Persediaannya ?Just to list a few… Sabar kena tebal dalam diri, tabah kena mantap bila tibanya setiap hujung minggu. Overnight? Weekend? Outing? Kena sentiasa bersiap sedia. Aku tidak boleh memilih.  Kalau tidak segala harapan dan rancangan yang kurencanakan semuanya itu layak dicampak ke laut, kusedekahkan pada jerung-jerung yang menanti buat santapan. Bila UPNM kerap buat jadual gila, mental dan fizikalku sentiasa harus bersedia untuk diuji dengan sebarang kemungkinan buruk yang bakal terjadi.

Seingat aku, cuma berapa kali sahaja aku bersua dan menghabiskan masa bersama Ammar dalam tempoh 3 tahun Ammar bergelar penuntut jurusan Kejuruteraan Mekanikal UPNM. Sementelah pula,  bergelar seorang pelajar perubatan ini benar-benar  mencabar keimanan aku untuk berdiri teguh sebagai seorang kekasih sang adiwira uniform rona putih yang satu itu. Jadul kami kerap berselisih, jarang sekali bertindih. Apa mungkin boleh kukatakan sekiranya jadualku dan Ammar bertembung, itu maknanya keajaiban Tuhan sedang berlaku! Mana tidaknya , tatkala aku sibuk menenggelamkan diriku bersama ribuan nota untuk turun berperang di medan exam Mid Block dan End Block yang bersilih ganti, dia sedang bersenang lenang  menghabiskan weekend yang hambar tanpa kehadiranku disisi. ketika giliranku mahu berfoya-foya meraikan kepuasan End Course Exam yang telah berakhir, Ammar terdampar kebengangan dan terkandas di lapang sasar kerana jadual ketenteraannya memerlukan dia mengikuti latihan menembak yang ditetapkan oleh CO. Sungguh sadis sekali.

Pernah juga aku ke sana bertemu dia. Sehingga ke tahap itu panggilan rinduku padanya. Boleh dikatakan tahap itu aku sudah rindu separuh mati mengenangkan Ammar. Jiwa celaru tak boleh nak belajar, baik… satu sahaja penyelesaian, andai kunci pelerai rasa rindu itu ada pada Ammar Rafiqin.  Kedatangan dengan penuh kejutan membawa spaghetti bolognaise kesukaannya, tentunya air tanganku sendiri  sambil duduk di hadapan pavilion menghadap padang UPNM, itu rutin apabila dia gagal meloloskan diri untuk berjumpa denganku. Bercanda denganku buat sejam dua. Cukup untuk memberikan suntikan booster dose yang sangat berkesan untuk kujalani kuliah sepanjang minggu berikutnya.

“Awak ingat lagi waktu saya datang visit awak waktu convofest last year? Kat tepi padang sana tu… 
Remember?” sengihku kepada Ammar sedang dia asyik menikmati spaghetti yang kubawa.Ya Rabbi… mengalahkan budak tadika yang makan… Mulut berlemoih!

Sambil mengesatkan mulutnya, Ammar mengenyitkan sebelah matanya yang kuyu itu kemudian tersenyum.

“Payung berterbangan tatkala angin kuat kat tepi padang UPNM. Berdua basah kuyup. Waktu first time doktor buah hati saya ni jejakkan kaki kat UPNM. Kesian. “ dia menjuihkan bibirnya lalu meneruskan suapan. Arghhh…benci la, potong stim punya Ammar! Tapi dimaafkan lah, sebab awak ingat lagi rupanya…

Begitu lah Ammar. Sangat spesifik dan precise. Tidak pernah ada suatu pun memori yang terpadam dan hilang dari pangkalan data percintaan kami berdua. Siapa sangka, dia seorang yang sangat menghargai tarikh dan setiap detik yang kami luangkan bersama.

Beberapa kali keluar bersama, aku terperasankan sesuatu. Bagaimana hampir sekalipun Ammar berada dekat denganku, tidak pernah sesekali lapisan epidermis kulitku bersentuhan secara langsung dengannya. Ku diamkan perkara ini, kerana ku pasti fiil tentera ini tidak jauh lari bezanya dengan stail tentera yang kumaklumi. Jenis pantang dapat peluang bila perempuan sudah meletakkan dasar kepercayaan yang tinggi kepada mereka. Tipikal. Aku rasakan, belum masanya dia mahu menunjukkan taring yang sebenarnya, walaupun sudah ku risik perangainya dari Kak Ammani. Namun selagi belum teruji, aku enggan mempercayai kata-kata Kak Ammani.

Sebagai seorang yang bergelar teman wanita, bohonglah jika aku katakan tidak ada tempias perasaan yang bergelora mahukan physical contact dari seorang lelaki yang bernama teman lelaki. Namun akal warasku segera mengingatkan, dia belum halal lagi bagiku. Pernah juga beberapa kali aku sengaja meletakkan tenganku di posisi yang mudah untuk dia capai, apatah lagi sewatu berkereta bersama. Harapan tinggal harapan, Ammar lebih rela untuk tidak tertarik dengan medan magnet yang kupancarkan untuk dia menyentuh aku.

Kenapa Ammar?

“Awak tak pernah pun sentuh saya, Ammar.” luahku saat aku berpapasan mengheret langkah di Sogo. Ketika itu aku nekad keluar untuk berjumpa Ammar sebentar walaupun dia cuma mendapat kelepasan outing pada hari Ahad. Ammar yang berjalan disebelahku tiba-tiba terhenti langkahannya, berpaling menoleh menatap tampangku.

“Teringin? Saya boleh buatlah kalau awak nak, Adleen. Kalau awak nak, tinggal beritahu saya je.” Selamba badak air Ammar menjawab. Tiba-tiba hatiku dipagut rasa panas, tak kuduga itu jawapan yang terpacul dari bibirnya.

“ Hoi, saya tak desperate macam tu sangat lah Ammar! Saya just compare kita dengan pasangan yang bercinta yang lain kat luar sana. Cuba awak tengok kat sana tu, selamba je boyfriend tu peluk and pegang tangan girlfriend dia. Genggam tak lepas-lepas pulak tu.” Aku sengaja mencucuk jarum provokasi. Aku mahu lihat, apa hujahnya.  Yes, yes yes…ada dah modal nak bergaduh ni. Akhirnya!

“Awak cantik sangat. Tapi jangan pakai otak lembu bila bercakap. Know your stand while you are talking,Adleen. Saya tak suka awak tau nada awak cakap macam tu…” Ammar seolah-olah sedikit kecewa melihat reaksi aku begitu. 

“Kenapa awak tak pernah sentuh saya, Ammar? Tipulah kalau lelaki normal macam awak yang bernafsu macam ni tak teringin langsung nak pegang saya. Kenapa tak gunakan hak awak sebagai teman lelaki saya untuk sentuh saya, pegang saya?”

“Hak apa yang saya ada? Cuba beritahu saya Dr. Adleen Nadzurah?” suara Ammar mula keras. Tanda dia nyata sedang menuju fasa serius dalam berdiskusi.

“Awak ni cakap berbelit-belit la Ammar. Cuba directly je jawab apa yang saya tanya tadi tu, boleh tak?” aku mula meninggikan suara.Ammar Rafiqin dengan spontan terus memegang kedua-dua belah bahuku. Aku kaget.

“Listen here, Adleen! Saya nak awak tu jadi isteri saya, awak faham tak! Saya nak lindungi awak, jadi sebenar-benarnya pelindung. Jadi sebenar-benarnya pembimbing awak! Boleh je saya nak pegang awak, sentuh awak, buat semua benda yang awak mention tadi, tapi saya tak sampai hati, awak boleh faham tak? Saya hormat awak. Jadi boyfriend awak tak bermaknanya saya sewenang-wenangnya punya tiket nak perlakukan awak sesuka hati saya. Saya tak ada hak pun ke atas awak untuk buat semua tu…“

“Erk?” aku menelan air liur. Terkedu. Serius benar Ammar kali ini. Bengang sungguhkah dia padaku?

“Seperkara lagi, tolong lah letak stick pad kat forebrain awak tu, yang saya sayangkan awak sangat-sangat. Takkan lah saya nak biar orang yang saya sayang buat dosa sama-sama dengan saya? Bohonglah kalau saya tak teringin Adleen,saya macam lelaki normal juga ada nafsu semua tu, tapi common sense Adleen, you need to differentiate between love and lust. Sayang, awak nak hubungan kita ni berkat kan? So kena lah jaga tu semua. You are clever enough to think about this Adleen, I don’t need to explain it any further, right?” Ammar lantas mengukir senyum semula. Senyum memujuk. Dia tahu barangkali, aku kecut perut melihat wajahnya yang berubah menjadi serius apabila aku mendesaknya.

Sumpah aku malu gila bila dengar Ammar cakap macam tu. Berdesing gegendang telinga.

“ Tahu pulak awak pasal forebrain?”

“Dah hari tu awak menggigau waktu saya call nak wish good luck for exam. Tu lah, kuat sangat study sampai termimpi-mimpi. Forebrain la, middle brain la, hindbrain la. Nasib saya tak record je time awak mamai cakap dengan saya tau. Hehe…” usik Ammar kembali.

"Adleen?"

"Ya saya?"

"Maaf."

 "Huh? kenapa?"

"Saya pegang bahu awak tadi. sorry sangat. tapi still berlapik kan. saya janji tak buat macam tu dah."

Semakin lama aku mengenali susuk pemilik nama Ammar Rafiqin ini, aku semakin gagal menyangkal kenyataan dan fakta bahawa dialah pilihan yang terbaik buatku. Ku yakin dia mampu menyayangiku, melindungiku dan membimbingku sebagai seorang lelaki yang menghargai setiap wanita yang hadir dalam hidupnya. Menghormati fitrah kesucian seorang wanita.

Pulang sahaja ke rumah malam itu, sedang aku mengemas nota untuk kuliah pada keesokan hari, ada mesej menyapa inbox daripada Ammar Rafiqin.


“Online tak? Bukak youtube. Tengok link ni http://www.youtube.com/watch?v=1e6c0ORtfXE. Hayati betul-betul bait lirik tu. Itu lah isi hati saya yang sebenar-benarnya buat awak. Ok sayang, have a good rest. Terima kasih sebab luangkan masa dengan saya tadi. Walaupun sekejap but  it do means a lot. Good night. Love you eternally.”

Pantas aku mencari link yang dimaksudkan. It’s a song.


PENGHUJUNG CINTAKU…
berakhir sudah pencarian cintaku
jiwa ini tak lagi sepi, hati ini telah ada yang miliki
tiba diriku di penghujung mencari cinta
diri ini tak lagi sepi, kini aku tak sendiri
*courtesy of LirikLaguIndonesia.net
aku akan menikahimu, aku akan menjagamu
ku kan selalu di sisimu seumur hidupmu
aku akan menyayangimu, ku kan setia kepadamu
ku kan selalu di sisimu seumur hidupmu
tiba diriku di penghujung mencari cinta
hati ini tak lagi sepi, kini aku tak sendiri
aku akan menyayangimu, ku kan setia kepadamu
ku kan selalu di sisimu seumur hidupmu
aku akan menikahimu, oh aku akan menjagamu
ku kan selalu di sisimu seumur hidupmu…

Aku menekup bibirku yang sudah mulai bergetap menahan sendu. Tangisku ini bisa tertitis dari tabir mataku pada bila-bila masa sahaja.

Dan akhirnya, titisan air mataku merembes jua. Ammar Rafiqin, kau memang…


  

7 comments:

Anonymous said...

suka lagu ni, sweet.. :)

Cik Isabell said...

novel ? sendiri buat ke ?
best....

nurlisa kamal said...

@miss dora : kannn.. sweet sangat. :)

@cik isabell : hehe..takde la smpai tahap novel. cuma menulis sekadar suka-suka... hehe..keep following the next part and support my writing! thanks~ :))

RyoKIRA said...

seronok plak bila baca blog ni rs mcm bc novel cinta la plak.Blh buat buku ni.Anyway semoga berkekalan sehingga akhir hayatnya.Xsabar nk baca kisah yg seterusnya:)

nurlisa kamal said...

@light yagami:

im finishing the 6th part. nanti ada masa jenguklah lagi ke blog ni ye. :)

thanks for reading dear! :D

Hidayah Maznan said...

fast track learner..haha.sama lah kita..suka berangan..
best2..suka baca cite lisa nie :)

adairebanks said...

Betway Casino: Welcome Bonus up to 1600! - JTM Hub
Casino is one of the biggest online gambling sites around. 전주 출장마사지 Their jackpots have 전라북도 출장마사지 been 울산광역 출장마사지 growing since 2006. The platform allows 서산 출장마사지 players 구미 출장마사지 to bet on various

Post a Comment