CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, June 22, 2012

menghapus dosa kelmarin... part 2

“ Maaf, Diha. Untuk terima you semula dalam hidup I, perkara tu sangat mustahil. Pergilah you jauh-jauh dari hidup I dan Amani, sebagaimana I tak pernah ganggu hidup you sebelum ni. I tak boleh pertimbangan sedikitpun permintaan you tu. Maaf, kalau you anggap keputusan I ni macam kejam. Tapi, I tak boleh… Amani tak perlu tahu yang dia ada ibu macam you. I seorang je dah cukup untuk dia, untuk beri kasih sayang seorang ibu dan ayah…” aku mengeraskan nada suaraku. Kuselitkan unsur ketegasan agar Ilina Madiha mengerti. Aku mahu kekal berpijak dengan pendirianku dan keputusanku itu, enggan mahu digugah oleh sesiapa pun.

        “ Fine, Firdaus Muttaqin! Fine! I cuba nak compromise this matter dengan you secara baik-baik, you tak nak. Like what I said just now, kalau I tak boleh dapatkan Amani dengan cara ni, I akan dapatkan Amani dengan cara undang-undang yang sah. You tunggu lah nanti. I akan uruskan segala-galanya. Yang pasti, I akan tuntut Amani Faqihah dari you. As a lawyer, I’m sure you pun tahu, hak penjagaan anak akan lebih diutamakan pada ibunya, bukan?” talian diputuskan. Aku benar-benar bingung. Diugut dengan cubaan untuk memisahkan aku dan Amani Faqihah? Ya Allah…


20 Disember 2015… 

        Mahkamah sudah bersidang. Aku sendiri sebagai peguam sukar mempercayainya. Hak penjagaan Amani Faqihah kini menjadi milik Ilina Madiha, bekas isteriku. Dalam erti kata yang lain, Amani Faqihah bakal berpisah denganku. Ya Allah… separuh jiwaku hampir gugur ketika hakim memutuskan perebutan hak penjagaan Amani Faqihah.

        Pulang sahaja ke rumah,aku melihat  Amani sedang nyenyak tidur. Mak Temah, pembantu rumahku meminta izin untuk pulang setelah aku sampai di rumah. Bibirku bergetar menahan sebak. Bagaimanakah agaknya Amani suatu saat nanti andai dia tidak bersamaku? Selama ini dia hanya mengenal akulah satu-satunya pelindungnya. Hatiku digamit kegusaran yang pastinya mampu membuatkan air mata lelaki yang bergelar Ayah ini jatuh tanpa ditahan-tahan. Aku enggan berpisah dengan Amani Faqihah, satu-satunya puteri yang menjadi sebab mengapa aku terus berjuang untuk hidup!   

        Tanggal kelahirannya yang ke-4 bakal menjelma dalam 3 hari lagi. Ternyata tamparan hebat ini rupa-rupanya menjadi hadiah kejutan buatku untuk Amani Faqihah. Apa lagi yang harus Ayah lakukan, sayang? Ayah tak mahu Amani pergi tinggalkan Ayah!

        Aku segera menghubungi Ilina Madiha. Meminta dia mempertimbangkan permintaanku untuk meluangkan masa bersama Amani Faqihah untuk menyambut ulang tahun kelahirannya buat kali terakhir. Mujur Ilina Madiha tidak menolak. Entah kapankah lagi aku bakal bertemu dengan puteri kesayanganku itu? Ilina Madiha benar-benar nekad untuk membawa Amani Faqihah pulang ke Australia. Kutahu, dia pastinya sengaja mahu meletakkan jurang pemisah antara aku dan Amani.


22 Disember 2015…

        “Ani saaaaaaayannnnnnnggggg Ayah!!!” lantas dia mencium pipiku tatkala kuhulurkan hadiah hari lahirnya. Alhamdulillah, Amani membesar sebagai seorang anak yang telah terdidik untuk tahu menghargai buku dan ilmu. Koleksi buku cerita sirah Rasulullah SAW dan para sahabat itu didakap seerat-eratnya didada.

        “ Lepas ni Amani kena belajar sendiri baca buku tu tau. Takkan asyik-asyik Ayah je nak bacakan untuk Amani everytime Amani nak tidur?” sengihku sambil mencuit hidungnya. Anak kecil yang tidak mengerti apa-apa itu bersungguh-sungguh mengangguk tanda faham. Ketahuilah nak, sebentar lagi ibumu bakal tiba dan membawa kamu pergi jauh dari Ayah. Ayah dah takkan ada peluang nak bacakan buku cerita pada Amani lagi. Tak ada kesempatan nak dodoikan Amani tidur, usap rambut Amani and pujuk Amani kalau Amani nangis… perasaan sebak mula menyerbu dadaku.

Kurang dari 10 minit lagi Ilina Madiha akan tiba dan membawa Amani pergi. Segala barangan keperluan Amani Faqihah telah Ilina Madiha ambil semalam kerana dia memaklumkan akan terbang pulang ke Australia pada malam itu juga. Tiket sudah ditempah, segala persiapan sudah diatur rapi. Hanya tinggal mereka untuk berangkat pergi. Hatiku benar-benar lirih. Aku lantas mengeluarkan kotak hadiah yang kedua buat Amani Faqihah. Tanda kenang-kenanganku untuknya.

        “Ni nak uat ape, yahh? Besarnyeeee!! Ani kecik agiii. Tak leh pakai ni…” aku melilitkan sehelai selendang sutera biru itu ke lehernya. Selera Amani sama sepertiku. Penggemar warna biru. Sengaja ku pilih selendang biru itu sebagai tanda kenang-kenangan supaya dia mengingati aku setelah ketiadaanku nanti. Aku ketawa kecil. Anak kecil itu kehairanan. Keningnya dikerutkan mempamerkan tanda tanya.

        “ Nanti Amani dah besar, Amani pakai la. Ayah bagi sekarang, nanti Amani simpan ok? Suka tak selendang tu?” aku bertanya.

        “Suka!” Amani Faqihah tersenyum sambil menampakkan barisan gigi susunya yang teratur dan putih.
Kelibat Ilina Madiha menerpa masuk ke dalam restoran berdingin hawa itu dan menuju ke arah meja aku dan Amani sedang duduk. Sambil menanggalkan cermin mata hitamnya, Ilina Madiha pantas mengambil tempat di sebelah Amani Faqihah.

        “ Jom ikut Ibu, Amani…” Ilina Madiha cuba bermesra dengan Amani Faqihah. Meskipun aku pernah menemukan Amani Faqihah dan Ilina Madiha sebelum ini, namun aku amat mengerti ‘fiil’ anak daraku yang seorang itu. Amani Faqihah amat jujur mempamerkan ketidakselesaannya walaupun pada hakikatnya dia seorang anak yang mudah mesra dengan sesiapa sahaja yang menghampirinya. Aku juga cuba menerangkan bahawa Ilina Madiha adalah ibunya dan menyuruh Amani Faqihah membahasakan Ilina Madiha sebagai Ibu. Namun, apalah anak sekecil itu bisa mengerti? Anak kecil itu menjauhi tubuhnya dari Ilina Madiha. Ilina Madiha cuba merapati Amani Faqihah, namun dia tetap sahaja menolak.

        “Ani takmau!” anak itu menggeleng-geleng. Hatiku makin pedih. Ilina semakin lama, semakin tidak kuasa memujuk lalu diraih tangan Amani Faqihah lantas mendukungnya. Amani meronta-ronta kerimasan dalam dukungan Ilina Madiha, minta dilepaskan.

        “ I akan contact you dari semasa ke semasa beritahu perkembangan Amani pada you. Thanks again Firdaus. Selamat tinggal” segera Ilina Madiha berlalu keluar dari restoran. Aku tidak sanggup melihat Amani Faqihah pergi lantas memalingkan wajahku ke arah lain.

“Ani nak ayahhhhhhh!!! Nakkk Ayahhhh! Takmau Ibuuuuu! Takmauu!” teriak Amani Faqihah. Sayup-sayup kedengaran suara teriakan Amani Faqihah, hingga tidak kedengaran lagi.
 Aku benar-benar terpana sebentar. Tenggelam punca. Perpisahan yang berlaku, lebih menyakitkan daripada perpisahan antara aku dan Ilina Madiha dahulu. Aku terduduk semula di atas kerusi itu dengan penuh kelesuan, lalu mataku terpandangkan selendang yang tertinggal di atas kerusi. Selendang milik Amani! Aku bergegas mencapai selendang itu lalu cuba mengejar mereka.

        Sreeeeettttt….Dammm! Kedengaran satu dentuman yang agak kuat tidak jauh dari tempat aku berada.Terus aku bergegas menghampiri kawasan kejadian. Ada orang dilanggar kereta! Pabila kuamati…itu ternyata anakku, Amani Faqihah! Aku meluru ke hadapan untuk mendaptkannya lalu memangku kepala Amani Faqihah yang berlumuran darah merah yang pekat membuih-buih itu. Ilina Madiha seperti terkejut, seolah-olah tidak percaya dengan apa yang dilihatnya.

        “ I baru lepaskan Amani tak sampai 10 minit! Look, apa you dah buat ni Diha????” jerkahku. Ilina Madiha menangis dan menggoncang-goncang tubuh kecil Amani Faqihah. Tubuh Amani Faqihah tidak bergerak-gerak lagi. Aku memeriksa denyutan nadinya, ternyata denyutan itu lemah sekali. Ya Allah, sekiranya Kau ingin mengambil nyawa anakku, ambillah nyawaku sekali. Selamatkanlah anakku!

        “ I…I…. I tak tahu, Ferd! Tadi masa I nak lintas jalan, Amani meronta-ronta then tiba-tiba dia gigit bahu I. Then dia terlepas dari dukungan I. Dia berlari nak balik ke arah you…and..and..masa tu lah dia kena langgar…. Amani, please jangan tinggalkan ibu!” Ilina Madiha menangis semahu-mahunya.  

Selendang biru itu kugunakan untuk membalut kepala Amani yang semakin galak keluar darah merah segar yang membasahi hampir separuh baju kemeja yang kupakai. Aku mengangkat tubuh Amani Faqihah dan berlari menuju ke kereta untuk kukejarkan ke hospital. Ilina Madiha membuntutiku. Semasa aku memandu, Ilina Madiha berada disampingku dan memangku Amani Faqihah yang semakin lemah.

        Sesampainya di hospital, aku berlari sambil mendukung Amani Faqihah. Muka Amani Faqihah sudah semakin pucat. Tangannya sudah menjadi sejuk. Ku letakkan Amani Faqihah di atas stretcher di bahagian bilik kecemasan  lalu doktor serta petugasnya pantas menolak stretcher itu masuk ke ruangan kecemasan. Aku dan Ilina Madiha tidak dibenarkan masuk. Bibirku tidak putus-putus berdoa…Allah selamatkanlah Amani Faqihah!

        Tidak lama kemudian, doktor itu keluar daripada ruangan kecemasan dan mempamerkan wajah yang sugul. Aku tersandar di dinding. Aku sudah dapat membaca dari riak wajah doktor itu. Amani Faqihah….

        “ Maafkan kami,Encik Firdaus. Bersabarlah ” Doktor muda itu menepuk-nepuk perlahan bahuku.

        Ilina Madiha meraung dan menangis untuk kesekian kalinya. Selendang biru itu masih berada ditanganku. Benar, selendang biru itu kini memang menjadi satu-satunya tanda kenangan perpisahan antara aku, Ilina Madiha dan Amani Faqihah… dihari lahirnya yang terakhir, dan hari terakhir juga dia sempat bernafas bersamaku di dunia ini…

TAMAT.

0 comments:

Post a Comment