CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, July 17, 2012

kerana dia tinggi di angkasa raya. part 1

“Hani, patient dalam Wad 301 tu collapse. Dr Amilia panggil. Cepat!” gesa SN Noraniza kepadaku. Aku yang baru sahaja mahu duduk menghirup kopi buatanku terpaksa bergegas meluru ke arah wad yang dimaksudkan. Sebagai jururawat yang bertugas pada malam itu, aku memang sudah biasa dengan senario seperti itu.

 Masuk sahaja ke dalam wad kelas satu yang berhawa dingin itu, aku menyelakkan tirai yang melindungi dia dari pandangan pesakit di sebelah. Kelihatan Dr Amilia bersama SN Farah Dyanna sedang berdiri di tepi katil dan memeriksa pesakit itu. Keadaan kepalanya berbalut, dan terdapat kesan calar balar dimuka dan seluruh badannya. Kaki kanannya bersimen.

Denyutan jantungnya terhenti tiba-tiba. Skrin ECG menunjukkan bacaan yang menandakan dia mengalami ventricular fibrillation (VF). Dr Amilia mengarahkan aku bersedia dengan defibrillator dan melakukan shock serta CPR. Keadaan pesakit stabil kembali. Aku keluar dari wad dan melangkah menuju ke arah SN Noraniza yang sedang meneliti fail laporan pesakit.

“Siapa tu Kak Za? Semalam masa syif Hani, tak ada pun patient tu? Macam teruk juga.” Ujarku kepada SN Noraniza.

“ Aah. Malam semalam attended kat emergency department.  Akak dengar cerita dia tu tentera. Airforce. Kapal terbang yang dia bawak terhempas sebab tak sempat buat pendaratan kecemasan.  Mujur tak ada internal bleeding atau organ dalaman yang cedera. Dia kira nasib baik lah tu. Yang nampak teruk pun cedera kt kepala tu. Tapi sampai sekarang belum sedar.” Bersungguh SN Noraniza menerangkan kepadaku. Aku mengangguk.

“Pilot ye kak?”

“Dah dia yang bawak, pilot le tu kan?”

Aku menggaru kepala yang tidak gatal. Ye tak ye jugak kan. Terlahir simpatiku kepadanya. Namun bagaimana sekalipun keadaannya, sudah menjadi tugasku untuk melakukan yang terbaik bagi membantu proses penyembuhannya selama mana dia berada di sini.

Mindaku tiba-tiba teringatkan Abang Taufiq. Abang juga seperti dia…

* * *

Agak lama tubuhnya menjadi penghuni wad 301. Hampir 4hari baru dia tersedar dari pembaringannya. Saban hari ada sahaja kunjungan buatnya, terutama sekali pada malam kedua selepas kejadian berlaku. Setiap hari aku dengan setianya melakukan tugasanku, mengawasi keadaan pesakit, termasuklah dia.

Kapten Fazrul Naim Ahmad Suffian. Itulah namanya. Nama juruterbang yang nyaris maut semasa menerbangkan Pilatus PC-7 dalam operasi latihan dan pesawatnya itu terhempas ke dalam gaung di kawasan perhutanan Pahang. Berita tentang nahasnya itu termuat  didada kebanyakan akhbar tempatan dan ramai mengatakan bahawa nasibnya baik kerana masih terselamat dalam kejadian mengerikan tersebut. Bagiku, ajal maut itu semua rahsia Allah, jika belum sampai saatnya, sekalipun kondisi pesakit di tahap paling kritikal, umurnya akan tetap ada.

Aku menghampiri birai katilnya untuk memeriksa keadaannya. Kelihatan dia sedang tidur. Sambil membetulkan tiang drip bottlenya, ku terasa tanganku tiba-tiba disentuh. Aku kaget dan terus menampar dan menepis tangannya ke tepi dengan spontan. Dia mengaduh kesakitan.

“Aduh, sakitlah nurse! Kasarnya awak ni!” Fazrul mengaduh sakit sambil menggosok-gosok pergelangan tangannya.

“Err, maafkan saya encik…”

“Apa encik-encik? Panggil Tuan! Faham?”

“Er.. ok..tuan, maafkan saya. Saya terkejut tuan pegang tangan saya. Sebab tu saya tepis tangan tuan. Maaf tak sengaja. Sakit ye Tuan?” aku yang geram bercampur gementar cuba untuk berkompromi dan memujuk. Memang lah agak kuat aku tolak. Tapi siapa suruh dia pegang tangan aku tiba-tiba? Mahunya aku tak  terkejut! Nasib lah… dan lah tak sopan genggam tangan aku punya kuat!

“Sakit lah! Aku nak lapor kat atasan kau. Siapa nama kau? Oh Imaan ye?” matanya terus dilarikan ke arah tanda nama yang ku sematkan didada. Aduh mati! Gerutuku di dalam hati. Tak sempat nak cover nametag pulak! Ahh… tapi nak takut apa, dia yang takde manners nak pegang-pegang tangan aku. Sexual harassment betul!     

“Tuan, saya tak berniat sengaja pun nak tolak tangan tuan tadi. Terkejut. Lagipun tuan main pegang je tangan saya, ingat saya ni apa?” aku cuba mempertahankan diriku dari cubaan dia mahu menakut-nakutkan aku. Nak lapor pihak atasan? Laporlah! Hek eleh, dia ingat dia pegawai sekalipun, aku nak heran agaknya?

“Ish kau ni, comel pulak bila tengah marah. Tak jadi lah nak report. Nasib baik kau comel. Sakit aku ni pun dah hilang sikit. Hehehe. Aku nak tegur kau je, bukan ada niat apa pun. Apa kau ingat aku nak cabul kau ke? Tolong sikit.” Fazrul berkata dengan sinis dalam nada separuh mengusik. Ish dia ni, nasib baiklah patient, dalam waktu bekerja lagi ni, ada lagi etika bekerja yang aku kena ikut… kalau tidak, memang mata dia yang tak bengkak tu rasa macam nak tumbuk barang sebijik dua.

“Hmmm… apa-apalah tuan ni. Kalau nak tegur saya, nama saya ada. Boleh je panggil. Kalau tidak buang tenaga je saya susah payah pakai nametag lawa-lawa ni? Takpun panggil je nurse. Boleh je kan?” aku membalas sambil menuangkan ubat yang harus diambilnya ke dalam tray. Aku malas berlama-lamaan di situ, makin dilayan, makin galak dia nak mencabar kesabaranku.

“Ala nak panggil apa? Aku mana tahu nama kau apa? Sekarang dah tahu lah. Imaan. Cantik nama.” Sengih Fazrul Naim. Aku senyum tawar memaniskan muka. Padahal tak ikhlas langsung!

“Eh kau ni senyum tu biar ikhlas sikit, patient yang sakit macam aku ni cepat sikit baik!” makin giat dia mengusik. Eh tuan kapten sorang ni memang mintak penampar aku gamaknya! Aku segera menyudahkan pekerjaanku dan mahu berlalu dari situ dan keluar dari wadnya.

“By the way Cik Imaan, nama penuh aku Fazrul Naim Ahmad Suffian! Tu nama dalam IC, dalam BatC10 aku!” dia melaung dari jauh saat aku meninggalkannya. Aku tarik muka, eleh, sempat lagi tu. Ingat aku taktahu ke nama kau apa? Dari mula kau tak sedar sampai dah sedar, ulang alik aku yang monitor kau. Menipu sangat kalau aku tak tahu nama dia… hisy! 

* * *

Beberapa hari kemudian, aku bertugas seperti biasa. Masuk ke kamarnya menjalankan tugasku. Kali ini dia tidak tidur. Ku lihat dia sedang bebaring, sambil menalakan pandangannya ke arah jendela yang separuh ditutup dengan bidai. Dia nampak lebih sihat, mesikpun dahinya masih lagi berbalut dan kakinya yang bersimen membataskan pergerakkannya.
Dia tidak menyedari akan kehadiranku disitu.

“Nak saya selak habis tirai tu ke? Selak separuh je? Nampak ke?” tegurku memulakan bicara. Dia berpaling dan tersenyum lantas menangguk. Nampak lebih warm daripada tempohari yang agak menjengkelkan. Aku bergerak ke tingkap dan membuka bidai lebih luas sementara dia cuba bangun sambil membetulkan duduknya.

“Kau tak marah aku pasal hari tu kan?” tanyanya.

“Marah sikit. Tapi okay. Saya bukan jenis berdendam. Cuma jangan buat dah lepas ni. Saya tak suka.”

“Ha okay, good. Tak marah takpe. Cool lah macam tu. Hehehe.” Sengihnya. Tersengi-sengih, macam apa dah lagi dia ni. Sabar jelah aku!

“ Tapi saya masih menuntut permohonan maaf tuan sebab pegang saya tanpa izin hari tu.” aku menambah.

“ Haih, baju kau tu kan lengan panjang, berlapik lagi aku pegang. Demand betul kau ni. Okay yelah aku mintak maaf. Sorry okay. Ikhlas ni. Dah lah tak payah panggil aku tuan. Panggil Fazrul sudah. Gentleman kan aku?” ujarnya sambil mengangkat-angkatkan keningnya.

Aku menjeling, memang sah lapar penampar aku lah dia ni! Kuat perasan! Menyampah! Mintak simpang dapat bakal suami macam dia ni! Aku menukar saline drip bottle yang hampir kosong sambil ekor mataku menyedari yang dia masih memerhatikanku.

Hari-hari aku pandang muka kau. Tapi 3,4 hari lepas baru tahu nama. Imaan. Orang dah comel, dapat buat bini memang style. Dalam banyak-banyak nurse, dia ni lah yang paling kuat aku usik. Sabar pulak dia tu. Bagus-bagus. Ada ciri-ciri isteri mithali ni.

“Tuan ada apa-apa lagi…”

“Haip… haip…haip… apa aku suruh kau panggil aku tadi?”

“Opps, maaf. Ok Fazrul ada apa-apa lagi yang nak saya buat? Ubat dah saya letak kat atas tu, nanti lepas attendan serve lunch, makanlah ubat ye.” Aku mahu cepat-cepat keluar dari biliknya, malas nak melayan. Banyak bunyi pulak abang askar ni.

“Ha ada!”

“Apa dia?”

“Imaan, kahwin dengan aku nak?”

Aku terus keluar dari biliknya. Gila! Dah accident hari tu, gamaknya putus fius agaknya!  Aku nak balik sembahyang hajat,mintak doa tolak bala dari jadi bini kau. Uihh… tak rela aku!

.
.
.
.
.

BERSAMBUNG...

4 comments:

sea_lavender said...

menarik2... tertunggu2 sambungan la heee...
btw pengalaman btul ke nie?? Salam Ramadhan yg bakal menjelang tiba :)

nurlisa kamal said...

@sea_lavender ; tak, rekaan.xde kena mengena sama ada yang hidup mahupun yg mati. HEHE
i'll upload the next part soon! :D

Anonymous said...

wahhhh crta yg menarik....akn trus folloooooowww part2 yg akan dtg......cam realiti plak cter ni....=)

fuzah mahfuzah said...

wahhhh crta yg menarik....akn trus folloooooowww part2 yg akan dtg......cam realiti plak cter ni....=)

Post a Comment