CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, October 17, 2011

ceritera cinta... isteri seorang perwira. part 6


Sekejap benar 3 tahun. Masa berlalu begitu pantas. Aku juga telah mengharungi fasa pra-klinikal ku dengan jayanya. Kini aku sedang di tahun ketiga pengajianku, sedang Ammar pula  sedang dalam tahun terakhir menghabiskan sarjana mudanya dalam bidang Kejuruteraan Mekanikal. Selepas pentauliahan, barulah Ammar akan memakai pangkat Leftenan di pangkal namanya. Alhamdulillah, urusan kami di permudahkan olehNya bagi mengejar impian masing-masing. Dua tahun lagi baki yang perlu kuhabiskan sebelum aku boleh benar-benar tersenyum bahagia bergelar seorang doktor. Ammar sudah melangkah ke batalion Zulu, menjelang tahun akhir dia bergelar pegawai kadet.

Dalam tempoh 3 tahun bergelar buah hati Ammar, katakan sahaja apa ‘perang’ yang belum pernah aku dan Ammar hadapi , baik ancaman dari anasir yang tidak senang melihat aku dan Ammar bahagia, namun itu semua tidak meninggalkan kesan, kerana Ammar bijak mengawal situasi. Ada juga beberapa siri godaan dan cubaan untuk membuatkan Ammar Rafiqin jauh daripadaku. Aku bukan mahu menyinggung mana-mana pihak, namun ancaman utama yang aku gagal nafikan adalah dari pegawai kadet wanita UPNM sendiri. Bergelen juga air mata ini tumpah gara-gara Ammar Rafiqin yang satu itu. Demam rindu, krisis bercinta ibarat garisan selari yang seakan-akan tiada penyudahnya itu pun telah ku harungi dengan tabahnya sepanjang mencintai Ammar Rafiqin. Ikatan hati itu harus dibina atas dasar kepercayaan, saling memahami dan merasai perasaan yang sama. Itulah yang selalu diulang Ammar Rafiqin. Orang sabar dapat lebih. Itu juga kata-kata yang sering bergema di gegendang telingaku dalam menanti detik dan waktu untuk berjumpa dan menghabiskan masa bersama. Ammar memang cukup kaya dengan pelbagai ayat memujuk, sekaligus membuatkan tahap rinduku padanya sudah hampir kebal.

“Nanti hari saya commissioned, awak datang ya Adleen?”

“ Saya memang nak datang pun. Tak jemput pun saya nak datang tau!” aku berjenaka. Aku terdengar Ammar tergelak kecil di hujung talian.

“Nanti saya kenalkan awak dengan parents saya. This time properly la kan. Kak Ammani pun nanti nak datang hari tu. Boleh lah awak jumpa bekas lecturer kesayangan awak tu...” Ammar bergurau nakal namun bersahaja menuturkan ayat yang buat aku tersentak sebentar. Macam kena tujah dengan peluru yang kau selalu tersasar tembak waktu latihan. Tapi…jumpa parents dia??? Bercandakah engkau?

Kau tak main-main dengan aku kan Ammar? Tertelan air liur sebentar. Terdiam. Jumpa family dia? Gila. Aku terlupa sebentar, hari penting sebegitu haruslah keluarga pegawai kadet yang ditauliah akan turut dijemput bersama. Aku ni siapa je nak datang menyibuk? Terasa kerdil sebentar, aku bukan siapa-siapa melainkan hanya datang menggunakan tiket untuk memperkenalkan diri  sebagai teman wanita Ammar Rafiqin. Sudahlah sebelum ini pun, aku gagal membuang perasaan seganku setiapkali Ammar mahu mengundangku ke rumah keluarganya. Sumpah aku tak pernah pergi walau sekalipun! Baik raya atau rumah terbuka, atau sebarang majlis di rumahnya, aku tidak pernah menghadirkan diri. Ada sahaja alasanku, bukan apa aku masih punya perasaan malu dan segan yang menebal. Cuma aku masih lagi berhubungan baik dengan Kak Ammani meski aku hanya bekas pelajarnya sahaja.   

“Adleen, kenapa diam? Cuak la tu!” usik Ammar Rafiqin. Sengal ubi betul pakcik navy yang seorang ni.

“Weh, confirm la saya cuak kot. Dah la saya tak pernah jumpa parents awak!”

“Tipu! Habis tu masa wedding Kak Ammani dulu tu apa, sembang baik lagi dengan Mak saya time tu..bukan main ramah lagi doktor yang sorang ni! Comel aje saya tengok dari jauh…hehe” Ammar…okay kau memang, pantang dapat chance mengusik aku, memang kau suka buat aku ‘berbulu’ tahap permadani bulu kambing kaw-kaw punya.

“Ammar Rafiqin! Lawaklah sangat tu kan? Saya last jumpa parents awak pun kat wedding Kak Ammani. But read, itu cerita 3 tahun lepas. Time tu saya pergi as student dia, but now kalau saya turned up that day..saya nak pergi as apa? Seganlah!”

“Awak bakal isteri saya, bakal ibu kepada anak-anak saya. Tu pun susah nak cakap ke? Let this be a surprise for both of them and you as well. Don’t worry la, parents saya okay aja. And on that day nanti saya ada benda nak cakap sikit dengan awak.  So awak wajib datang tau, tak ada tapi-tapi.”

“Tengoklah kalau tak clash dengan jadual klinikal saya. Now tengah klinikal kat O&G department, bukan senang-senang boleh lepas macam tu aje…“ aku mencari helah.

“Saya commissioned hari Selasa,dua minggu lagi. Dah la dulu waktu saya konvo awak kena stay back kat Manjung, posting clinical Pediatrics, kan? Tak apa, okay aja, kali ni awak dah balik posting kat Putrajaya. Saya tak kira awak kena datang jugak. Ok sayang? No compromise dah. Saya nak orang-orang penting dalam hidup saya ada bersama saya pada masa yang penting dalam hidup saya.”

Noted wahai Lt. Ammar Rafiqin. Aku cuba juga datang. Aku janji aku akan cuba datang. InsyaAllah.

Dua minggu berlalu. Hari Selasa yang dimaksudkan tiba. Perutku terasa seperti ada anak gajah menari-nari, bukan lagi seperti rama-rama. Oh tidak, anak dinosaur rasanya. Gemuruhnya dahsyat sekali, mengalahkan sewaktu pertama kali aku melangkah ke dalam dewan bersalin ketika sedang melakukan klinikal menyambut kelahiran bayi. Pagi-pagi lagi Ammar sudah menghantar mesej, mengingatkan kedatangan aku berada di dalam senarai wajib kehadirannya.

Datang tau Adleen. ;)

Ketika itu aku sudahpun keluar dari rumah, awal pagi lagi. Pesan Ammar, jika mahu datang, kena datang seawal yang mungkin. Bimbang sesak dan tidak ada tempat nanti ketika mahu duduk  melihat perbarisan lintasan hormat. Entah mengapa Tuhan seperti memudahkan dan melapangkan urusanku pada hari itu. Waktu klinikalku berada disebelah petang, itupun hampir lewat petang. Masa yang ku ambil untuk memandu ke Sg. Besi juga sekejap sahaja, kerana trafik lalu lintas seolah-olah membenarkan aku untuk sampai ke Kem Perdana Sg. Besi seawal jam 8.00 pagi sedangkan istiadat pentauliahan cuma akan bermula sekitar jam 9.00 pagi. Inikah takdir yang Tuhan telah aturkan? Ya Allah, dalam debar aku memohon supaya Allah melancarkan segala urusanku pada hari ni untuk bertemu dengan kedua-dua orang tua Ammar Rafiqin.

Istiadat pentauliahan itu dimulai dengan perbarisan lintas hormat oleh kadet UPNM cukup mengujakan aku. Aku cukup tertarik sekali melihat rupa diri mereka yang segak dan kemas mengenakan uniform yang nampak sungguh eksklusif. Ku rasakan kerana ciri-ciri itu yang terlihat dalam diri Ammarlah yang membuatkan aku mudah tertarik padanya.

Tidak lama kemudian, acara kemuncak istiadat penanugerahan watikah tauliah kepada pegawai muda bermula. Aku sabar menanti sehingga aku melihat kelibat lelaki yang menjadi kesayanganku segak berpakaian uniform putih bersihnya naik ke atas pentas. Terpapar di skrin besar namanya tatkala dia melangkah ke atas pentas.

LT. AMMAR RAFIQIN BIN ABDUL RAZAK. TLDM.

Saat itu, seakan mahu terbit air mata dari pelupuk mataku melihatkan Ammar. Tahniah sayang.

Selesai sahaja istiadat itu, aku terasa debarku makin kencang. Kelibat ibu bapa Ammar belum juga terimbas di lensa mataku. Kelihatan para pegawai tentera yang telah selamat ditauliah berpusu-pusu mendapatkan keluarga serta orang kesayangan masing-masing.Telefon bimbit kugenggam kemas dalam genggaman terasa bergetar. Panggilan dari Ammar Rafiqin. Sambil berdehem mengosongkan kerongkong, aku mencari nada ala-ala hampa bercampur sedikit sedih, konon kerana gagal menghadirkan diriku di hari istimewanya.

“Adleen, mana awak? Awak datang tak ni? Saya cari awak tak jumpa pun.”

“Saya kat hospital ni. Tak dapat datang. Maaf Ammar.”

“Oi, sampai hatinya buat kat kita macam ni. Kan saya cakap no matter what awak kena datang
jugak.”

“Nak buat macam mana. Saya bukan suka-suka je taknak datang. Sorry lah Ammar.”

“Habis spoil plan saya. Tak apalah Adleen. Go and get back to your work. Have a nice day dear.” Mendatar sungguh suara leftenan cinta hatiku yang satu itu.

“Ammar, saya dekat je dengan awak ni. Dekat sangat.”

“Dekat hati? Memanglah.”

“Lt. Ammar Rafiqin, sila celik bijik mata tu luas-luas. Saya ada tak kurang dari 10 meter dari tempat awak berdiri pun. Tu lah mata melilau sana-sini, saya yang tercangak depan mata pun tak boleh nak nampak!”

Target dikesan. Ditengah keramaian orang membanjiri Dewan Tun Templer, Kem Perdana Sg. Besi Lt. Ammar Rafiqin itu berlari mendapatkan aku. Ammar, kau ni buat drama lah pulak. Buat malu aku je!

“Adleen, awak tahu tak? Nak gugur jantung saya tadi nampak awak. Datang jugak kan awak hari saya commissioned. Thanks sayang.” Ammar melirik senyum. Ahh sudah Ammar, kau ni kalau boleh nak senyum membunuh je kat aku. Tak larat aku nak mati hidup balik sebab terbunuh asyik tengok kau senyum. Hehe…

Aku hanya membalas senyuman Ammar yang dua kali ganda boleh membunuhnya semula. Hehe.. kau ingat kau sorang je ada senyuman membunuh?

“Jom my princess. Jumpa parents saya. Diorang ada kat bawah khemah sana.” Langkah aku dan Ammar Rafiqin sama-sama dipacu menuju ke arah sepasang suami isteri, En. Abdul Razak dan Pn. Ruslina.

Mukaku pucat tak semena-mena. Erk ala..kenapakah ini dan saatnya semua ini harus berlaku? Oh tidak!!

“ Ayah, Ibu . Kenalkan ni kawan Am. Adleen Nadzurah.”

Aku meraih tangan Pn. Ruslina dan mengucup tangannya yang hangat. Berlawanan sekali dengan jari-jemariku. Seram sejuk semacam! Ah kantoilah lah kau Leen. Cuak jumpa diorang! Kepada En. Abdul Razak ku lemparkan senyuman tanda mesra, memulakan perkenalan rasmi sebagai bakal menantu keluarga itu. Bakal menantu? Oh no, kau jangan buat hal Leen! Belum confirm lah!

“Makcik dan pakcik sihat ke?” aku cuba berlagak ramah. Enggan merasa kekok dengan keadaan yang sungguh asing. Keilhatan mereka menggangguk ramah dengan sapaanku. Warm person.

“Ibu dah tau lah siapa Adleen ni, Am. Kak Ammani dah cerita kat Ibu dah. Ibu dok tunggu je bila Am nak kenaikan my next daughter in law ni kat Ibu dengan Ayah.” Seloroh Pn. Ruslina. Pekat sungguh loghat Kedahnya. Darah tak semena-mena menyerbu pipi comelku. Apakah? Kak Ammani dah bagitau? Berganda-ganda lah kantoi nampak gayanya!

“ Hehe… bukan Am takmau kenaikan Adleen ni kat Ibu dari dulu lagi, tapi dia ni yang segan nak jumpa Ibu dengan Ayah. Lepas tu kena time dia sibuk, menteri pun kalah kalau Ibu nak tau. Haa takpa, lepasni Ibu dengan Adleen boleh lah kawan baik punya, dia satu geng dengan Ibu la. Orang Kedah piau punya!” giliran Lt. Ammar Rafiqin membahan aku sambil ketawa mengusik. Ya teruskan Ammar. Teruskan bahan aku. Aku memang suka kena bahan dek kau pun.  Mukaku merona merah hanya mampu tersenyum mengawal perasaan cuak dan maluku.

“Adleen, sembang-sembang lah dulu ye. Saya nak pergi tandas kejap.” Oh Ammar! Don’t leave me here! Dah la kak Ammani pun takde, seganlahhhhh!!! Namun aku mencuba mengawal perasaanku.

“ Oh Ammar kata Kak Ammani pun datang? Mana dia Makcik?” soalku ramah.

“ Entahlah Adleen. Makcik pun taktau. Tadi anak dia meragam. Rimas kot ramai orang ni, tu dia pi bawak anak di pi mana pun taktau lah. Adleen cuti ka hari ni? Ka takdak kelas? Adleen dok tang mana? Jauh ka mai sini…?” ya allah Ammar, mak kau memang ramah betul. Seronok pulak nak menyembang.

“ Leen free pagi ni. Sat lagi lepas lunch nak kena balik Putrajaya dah. Klinikal petang ni. Ammar yang nak sangat-sangat Leen mai jumpak Makcik dengan Pakcik. “ aku menjawab sopan. Seganku masih bersisa.

“ Kiranya Leen ni medical student dah year berapa? Ammar jarang cerita pasal Adleen sebenarnya. Banyak dok korek-korek cerita pun dari Kak Ammani dia lah. Katanya Adleen dulu student Ammani lah masa kat Kolej MARA Seremban tu?” giliran En. Abdul Razak pula memulakan sesi soal siasat sambil tersenyum. Oh ‘terujanya’!

“Leen dah 3rd year Pakcik. Kira sekarang ni tengah clinical years. Ada lagi 2 tahun nak habis. Penat jugak clinical phase ni, asyik berulang ke hospital ja. Ni pun mujur ada masa sikit boleh selit-selit keluar.” Aku membalas mesra.

Ralit berborak, bahuku disapa dari belakang. Aku menoleh dan ternampak kelibat Kak Ammani,  bekas pensyarahku. Kami lantas berpelukan. Lama benar aku tidak berjumpa dengannya.

“ Kau dengan adik aku jugak kan, Leen. Macam tak percaya je. Ni semua gara-gara kenduri kahwin aku lah. Kalau tidak, takdenye korang ni nak bercinta sakan sampai sekarang ni. Hehe!” usik Kak Ammani.

“Ala Miss, mana ada..hehe” aku tersengih-sengih. Aduh, kena bubuh lagi. Weh Ammar, mana kau ni. Lamanya kau pergi tandas pun!

“ Ahh tak payah nak ber ‘Miss’ sangatlah dengan aku. Panggil Kak Ammani je okay. Tak lama dah pun nak jadi adik ipar aku Leen oi.” Kak Ammani masih sahaja sama seperti dulu. Masih gila-gila walaupun sudah bergelar Mama kepada seorang puteri comel.

“ Jom semua, pergi lunch. Nanti ramai orang pulak. Lagipun takut Adleen tak sempat nak balik pulak nanti. And ada benda Am nak cakap.” Lt. Ammar  Rafiqin tak semena-semena muncul dan menjadi penyelamat keadaan.Nasib baik. Oh no, hari itu cukup untuk membuatkan aku menjadi mangsa bahan dengan maha dahsyat sekali!

Selesai makan tengahari di kafe berdekatan dengan Pusat Kolam Renang UPNM, kulihat Ammar lebih banyak mendiamkan diri sementara aku berbual dengan Kak Ammani serta kedua ibu bapanya. Ala cepatlah Ammar, tadi nak bagitau sangat-sangat dah. Apa kebendanya? Aku pulak berdebar menanti.

 “Ayah, Ibu and Kak Ammani… Am, nak bagitau sesuatu ni.” Tiba-tiba sahaja Ammar Rafiqin bersuara.

“Apa dia, cakap lah Am.” tutur En. Abdul Razak sambil menantikan apa yang bakal diperkatakan oleh anak lelakinya itu.

“ Kalau tak keberatan, bersaksikan Kak Ammani … Am nak Ibu dan Ayah masuk meminang Adleen untuk Am. Am dah fikir masak-masak. Am nak ikat Adleen jadi tunang Am sebelum Am masuk KDSI. Sebelum Am pergi Lumut, kalau boleh Am nak sangat Adleen dah jadi tunang Am.” Ammar Rafiqin meluahkan isi hatinya. Ibu dan Ayahnya tersenyum. Kak Ammani juga sama. Aku yang sedang duduk di sebelah Ammar terkedu. Ammar, inikah surprise yang kau cakapkan tu? Ini surprise sakan sangat ni. Aku macam tak boleh percaya tahu tak?

“Am jangan risau. We’ll talk about this matter in a proper way. Ayah dan Ibu tak ada bantahan. Ayah tengok muka Adleen tak habis terkejut lagi tu. Adleen, takpa, nanti Pakcik akan rundingkan perkara ni dengan orang tua kamu ya?” balasan yang cukup untuk membuatkan hatiku berbunga riang.

Ammar Rafiqin… mula dari saat ini, aku sayang kau lebih. Tahu? Speechless.

22 comments:

Hakim Zailan said...

terbaek r sis..huhu..semoga berbahagia..:)

nurlisa kamal said...

@hakin zailan : ini rekayasa semata-mata. realitinye masih berlangsung di UPNM. mungkin suatu hari nanti. :)

intake berapa kamu di upnm?

calmehan said...

haha.like sangat2! dia punye view background pon da boley wat org bayang kt tmpt mane,kat tmpt mane.hehe:)

Hakim Zailan said...

ohh..haaha..seakrang tn ammar tu zulu lah ye?
ingat yg comission tahun lepas..saya 2010..tahun 1 degree..:)

Anonymous said...

bagi kat awek aku nie mau nangis bace nie..haha

nurlisa kamal said...

@suhana hashim : baru ada feeling lebih sikit bila baca. dah terbayang dah tempat kat mana dalam kem tu. :) tunggu next part ye! :)

@hakim zailan : my 'tn ammar' pun intake 2010. :) and baru perasan you're calling me sis. hehe!

@anonymous : try bagi yang first part kat dia. :) takpun part 5. hehe~


keep waiting for the next part ya! lotsa tahnks!

Shafira said...

sgt sgt best bila baca... cm fairytale pun ada.. sweet ... :) buat sha rse nk bce n bce n bce ulang kali tnpa henti... :))

nurlisa kamal said...

@shafira : hai sha! thanks for reading some of my writing piece. :)
stay tuned for the next part yea? :)

Nur Syafiqah Yunus said...
This comment has been removed by the author.
Nur Syafiqah Yunus said...

awesome!!!!!!!!!!!!
huuuuuuuu..like suhana hashim comment dpt bygkan the situation,almaklum upnm tu ibrat jiran blkg je..hahaha..
wah so sweeeeeetttttttttttttt
^_^
like1000x

nurlisa kamal said...

@nur syafiqah yunus : kalau dah ade sha, suhana...xcomplete takde syafiqah yunus. hehe. thanks for reading this story. im in the process of composing the 7th part.keep following ya! thanks! :))

Nur Syafiqah Yunus said...

hahahahahaha.....loike that!!
wokeyh..kami bertiga setia menunggu ni..hihihi

nurlisa kamal said...

@nur syafiqah yunus : hehe..taktau nak tulis ape lagi dah untuk part 7. :p
BAGI SAD ENDING MAU? hihi

Anonymous said...

mmg bnyk dugaan bcinta ngn dak upnm nieyh.. pnin2.. (@.@)
syg pnye psl, sbr je la.. hehehe
semoga kte sme2 dpt hepi ending.. ;)

nurlisa kamal said...

@anonymous : kadangkala tuhan mendatangkan sesuatu untuk memberikan kita kekuatan. dan menjadi sorang yang hampir dengan kehidupan kadet di UPNM, cukup membuahkan kekuatan yang sangat tinggi. ni baru sikit. lepas ni teruk lg. well, best guy for best woman. :)

orang sabar dapat lebih. enjoy your moment with your loved one. insyaAllah. ;)

Anonymous said...

menarik ..

nurlisa kamal said...

@anonymous

terima kasih sudi singgah blog and baca. :)

Anonymous said...

Salam,akak pon pnh kapel dgn navy,3thun.mmg byk dugaan.tp kisah km berakhir bgitu sj.stlah 11thun blalu kini km bhgia dgn psgn msg2.

nurlisa kamal said...

@anonymous :

bergelar kekasih kepada seorang navy 3tahun tu, yg terbaik utk akak buat masa tu. and now masing2 dah bahagia dgn pasangan masing2 itu pun yg terbaik jugak utk kalian berdua. :)
pendek kata, Allah akan sentiasa memberikan yang terbaik buat hambaNya. semoga berbahagia. :)

Anonymous said...

menarik dan best la novel ni.....watak mak n ayah kitaorang pun ada...hahahahha

anyway...ada fakta salah sikit...dalam famili kitaorang tak de sorang pun yang kerja jadi lecturer........kekekekkekek

- kakak bakal pengantin lelaki

nurlisa kamal said...

@anonymous:

segannnyaaaaaaaa... hehe. ni cerita rekeaan je kak. hehe. xdak kena mengena ngn yang masih hidup or yg telah mati. keh3...

Hidayah Maznan said...

suka gila baca..layannn..good job :)

Post a Comment