CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, June 10, 2011

hingga saat itu (P2)

Hari ini,masuk minggu ketiga sesi kuliah telah berjalan. Ini bermakna, 3 minggu juga aku telah bergelar pelajar tahun 2 sekaligus akan turut bergelar senior dalam program persediaan A Level di kolej ini. Junior bakal menjengah pada minggu hadapan. Keputusan peperiksaan semester bagi pelajar IB dan keputusan peperiksaan AS bagi pelajar tahun 1 semester lepas pun telah dikeluarkan serentak dan ditampal di papan kenyataan semasa. Kecoh sekali suasana dihadapan papan kenyataan pelajar tersebut yang dikeremuni ramai untuk melihat keputusan masing-masing. Ku mencari namaku dalam senarai.

HANIF ALFIAN BIN HISHAM AZIZI.

Nasibku agak baik kerana aku berjaya menempatkan namaku antara sepuluh pelajar terbaik kolej yang mengambil kursus kejuruteraan cemerlang dalam peperiksaan AS yang telah kududuki. Terima kasih Ya Allah!

            Ku picingkan mataku melihat senarai keputusan sepuluh pelajar terbaik bagi setiap kursus yang ditawarkan di kolejku itu iaitu Perubatan, Pergigian, Perakaunan, TESL dan juga Tindikan serta Bioteknologi. Rata-rata pelajar yang tersenarai itu kukenali, kerana kolej ini tidaklah begitu besar dan aku hampir mengenali seluruh pelajar yang mendaftar pada semester yang sama denganku walaupun kami ternyata mengambil kos yang berlainan. Namun,iris mataku tidak berganjak sedikitpun apabila aku melihat sepotong nama yang tertera dalam senarai pelajar yang mengikuti kursus Perubatan. Sungguhpun namanya pernah kudengari namun, pemilik nama itu sungguh tidak aku kenali dan tidak pula aku dapat mengecam wajahnya dalam keramaian pelajar yang membanjiri kolej yang tidaklah sebesar mana ini.

            KHAIRUNNISA AFIFAH BINTI KAMIL ARIFF. Siapakah dia?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
“ Afifah!”

Afifah lantas berpaling dan mencari arah gelombang suara yang mencecah cuping telinganya. Terlihatkan Addura, secangkir senyuman segera dileretkan, menyerlahkan lesung pipi di pipi kanannya. Afifah berhenti betul-betul di hadapan ruang legar Bangunan Razak itu sambil menanti Addura menghayun langkah ke arahnya.

“ Lajunya awak jalan… terlebih energy ke apa? “ sengih Addura.

“ Terlebih ATP je kot, Addura. Awak dari mana ni?” tanya Afifah kemudian. Senyumannya masih bersisa. Comel.

“ Amboi- amboi, best student lah katakan. Habis semua term Bio keluar ye? Saya dari Wisma Pelajar tadi. Baru habis kelas Econs… saya tak pergi minum pagi pun, sebab saya puasa sunat hari ni. Eh awak tau tak, diorang cakap list result peperiksaan semester lepas dah keluar kat notice board. Jom tengok nak?” ajak Addura mesra.

“ Ada-ada ajelah awak ni, Addura. Laa… kolej tampal kat notice board ke result semua orang? Alamak, malunya saya! Kalau dapat result tak best, macam mana ye? Err, Addura, saya takutlah. Tak berani nak tengok result sendiri. Awak tengokkan?” ujar Afifah. Ada getar dalam nada bicaranya itu. Gementar mungkin.

“ Laa makcik ni, jomlah!” Addura menarik lengan baju Afifah dan mendaki tangga untuk ke papan kenyataan yang dimaksudkan. Mereka berdua berpapasan menaiki tangga. Ternyata, sudah terlalu banyak pelajar sedang mengerumuni papan kenyataan tersebut, masing-masing berebut kerana mahu melihat keputusan peperiksan empunya diri. Terlihatkan situasi itu, Afifah berhenti dan statik sebentar. Langkah Addura turut terhenti apabila Afifah menghentikan langkahnya.

“ Kenapa ni, Afifah?”

“ Masya-Allah, ramainya orang! Nanti kejaplah, Addura. Takkan kita nak menyelit-nyelit kat situ? Dah la ramai lelaki. Saya seganlah…” Afifah teragak-agak bersuara.

“ Alah, kita redah je dulu, nanti confirm diorang ke tepi. Budak-budak lelaki kolej ni mat-mat gentlemenbelaka. Jomlah cepat.” gesa Addura. Dia tahu benar, Afifah memang kurang selesa berada dalam kelompok yang ramai seperti itu, apalagi bersesak-sesak. Namun, hatinya tak dapat ditahan-tahan lagi untuk melihat keputusan peperiksaan miliknya!

“ Addura, takpelah. Nanti habis kelas pun boleh tengok lagi. Kejap lagi lah. Serius saya segan. Tak mahulah. Nampak tak manis. Nanti habis kelas ye kita tengok result?” pujuk Afifah semula. Addura sudah menarik muka. Tanda tidak puas hati dengan jawapan yang diberikan Afifah sebentar tadi. Aduh Addura, budak ni kalau bab merajuk confirm susah nak pujuk! Namun kata-kata itu hanya mati di dalam hatinya.

“ Congrats, Afifah!! You are among the top scorers for medical student.” Rasyida yang merupakan teman sekelasnya melewati mereka tiba-tiba menepuk bahu Afifah lalu mengucapkan tahniah. Afifah terkejut dan seolah-olah tidak percaya.

“ Eh, betul ke? Saya belum tengok lagi result saya. Thanks ye, Syida.” mata Afifah ketara sekali mempamerkan reaksi gembira yang teramat sangat. Kebetulan, kumpulan pelajar lelaki yang mengerumuni papan kenyataan tadi, sudah berkurangan. Kini, tibalah pula giliran Addura dan Afifah menghampiri papan kenyataan tersebut dan melihat keputusan peperiksaan mereka. Tertera nama KHAIRUNNISA AFIFAH BINTI KAMIL ARIFF, berada pada kedudukan pertama senarai pelajar yang mengikuti kursus persediaan Perubatan. Manakala nama ADDURA INSYIRAH BINTI MOHAMMAD berada pada ranking ke-7 dalam senarai pelajar mengikuti kursus Pergigian. Kedua-dua mereka saling berpandangan sesama sendiri sambil tersenyum lebar dan puas. Lantas mereka berpelukan.

Allhamdulillah Ya Allah, terima kasih. Semoga dengan kejayaan ini tidak menjadikan aku hambaMu yang takbur dan riak. Moga dengan sedikit ilmu yang Engkau pinjamkan ini, dapat memberi manfaat kepada orang lain juga. Bantulah aku Ya Allah, agar aku dapat menggunakan ilmuMu ini untuk kumanfaatkan. Amin.

Itulah harapannya. Doa Khairunnisa Afifah di dalam hati sambil mulutnya tidak putus-putus mengucapkan syukur kepada Rabbnya.

***

            Sudah masuk 10 kali aku bergolek-golek di atas katil. Aku benar-benar tidak senang duduk. Otakku ligat berfikir dan tercari-cari jawapan kepada persoalanku sejak beberapa hari lepas. Siapa Khairunnisa Afifah ni?

KHAIRUNNISA AFIFAH.

Damai dan tenang sekali aku mendengar namanya. Pertama kali namanya menampar gegendang telingaku, seolah-olah semacam aku sudah mendengar namanya sebelum ini.  Ya…aku pernah bertemunya barangkali. Wajah gadis penuntut jurusan Perubatan itu ternyata sukar muncul diruang maya benakku sehinggakan aku gagal mengingati walau secebis rupa parasnya. Kata Zulfaqar, Afifah merupakan seorang pelajar yang low profile. Dia tidak suka menonjolkan dirinya di hadapan teman sekampusnya dan juga jarang melibatkan diri dalam kebanyakan program yang dianjurkan oleh pihak kolej melainkan apabila ada keperluan bagi dirinya untuk turut serta. Patutlah aku tidak mengenalinya, aku berkira-kira di dalam hati.

Ditambah pula dengan status dirinya sebagai pelajar yang mengikuti program persediaan yang agak kritikal berbanding dengan diriku, membuatkan dia jarang bersosial seperti pelajar-pelajar yang mengambil jurusan lain.

Aku faham benar. Pelajar yang mengikuti program International Baccalaureate (IB) memang sentiasa sibuk dengan dunia mereka. Seperti Adif yang mengambil kursus Tindikan. Mahu jadi guru Biologi dan Kimia katanya. Posisinya sebagai pengerusi kelab Pemimbing Rakan Sebaya dan pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Kolej memerlukan masanya banyak dihabiskan di luar bilik. Kadangkala, selagi maghrib belum menjelma, jarang sekali aku melihat Adif tersadai  kepenatan di atas katilnya melainkan hari minggu. Kasihan juga aku melihat Adif. Namun, hanya simpati yang mampu kuluahkan dan dalam masa yang sama bersyukur kerana tidak  sesekali terjerumus ke dalam program yang aku boleh katakan agak menyeksa jiwa itu.

            Puas berbaring, aku bingkas duduk sambil menggaru-garukan kepala. Hatiku dihambat sedikit rasa tidak puas hati dan sedikit geram kerana daya inkuriku membuak-buak mahu mengenali susuk pemilk nama Khairunnisa Afifah itu. Silap besarlah ni Alfian, top student tu. Mustahillah satu kolej boleh tak kenal! Frust! Frust!

            “ Faqar, jom gerak main basket! Aku tak senang duduk dalam bilik petang-petang ni. Jom keluar peluh sikit!” aku mengejutkan Zulfaqar yang baru hendak terlelap setelah pulang dari kelas tutoring.

            “ Kau ni kacau betullah. Bagilah aku lelap 5 minit. Lagipun aku tak solat Asar lagi ni. Penat bro, bersengkang mata kat kelas tutoring Chemistry petang tadi, betul-betul mencabar keimanan aku, kau tau? Kejap ek, lepas aku solat kang kita main…” Zulafaqar kembali menarik bantal dan membenamkan bantal tersebut ke mukanya.

             Jam 5.30 petang, aku dan Zulfaqar keluar dari Blok Farabi. Kami berpapasan menuju ke gelanggang bola keranjang yang terletak berhampiran dengan Dewan Kuliah di Bangunan Razak. Sewaktu aku berjalan dan berbual-bual kosong sambil melantun-lantunkan bola ke atas jalan, kelibat dua orang pelajar perempuan yang melewati pintu pagar blok akademik dari jauh sudah kelihatan. Sah..budak IB ni! Getusku perlahan. Dah lewat petang camni la baru nak balik bilik. Sibuk print lab reports yang tak ada penghujungnya tu, tah apa kebenda pasal CAS program la, study grouplaa..segala macam mak nenek kena buat! Ngomelku sendirian.

            “ Plup!” pendrive milik salah seorang gadis yang berjalan beriringan dari arah yang bertentangan itu terjatuh. Disebabkan oleh keadaan permukaan jalan yang agak landai,maka pendrivetersebut menggelongsor lalu terkena kakiku. Kulihat gadis itu bergegas menuju ke arahku dan seraya menunduk untuk mengambil pendrive kepunyaannya. Namun, tanganku lebih pantas bergerak. Aku tunduk lalu menyambar pendrive di atas jalan itu sebelum sempat dia mengambilnya.

            Gadis itu terpana seketika melihatkan pendrive miliknya berada di tanganku. Aku lantas menghulurkan semula alat penyimpan data itu kepadanya. Gadis itu tidak mendongak sedikitpun. Dia menadah telapak tangannya yang putih melepak dan lengan kurungnya yang dilapisi oleh stoking tangan berwarna hitam menandakan dia mahu haknya dikembalikan semula. Digenggam kemas telapak tangannya apabila pendrive tersebut sudah bertukar tangan. Erat. Takut jatuh lagi agaknya. Aku tersenyum.

            “ Err..thanks. “ segera gadis itu berlalu pergi. Aku tercengang seketika. Mak aih…bapak sombong minah IB ni! Kerek gila… Aku memerhatikannya dengan pandangan yang sinis dan tajam sehinggalah kelibatnya tidak lagi kelihatan setelah dia dan rakannya itu memasuki pekarangan Blok Aisyah. Zulfaqar yang berada disampingku sedari tadi terus menepuk bahuku.

            “ Woi, kau apa hal? Takkan sangkut ngan minah tu kot? “ senda Zulfaqar.

            “ Takde la bro, aku bengang gak la ngan minah tuh. Bapak kerek kot.  Kau dengar tak cara dia cakap terima kasih kat aku tadi pun? Dah la tak tengok muka aku langsung…Thanks… “ kataku sambil mencemikkan bibirku dan mengajuk cara gadis berbaju kurung rona biru itu mengucapkan terima kasih kepadaku tadi.

            “ Weh sengal, tu la Afifah. Khairunnisa Afifah yang kau kecoh sangat tanya kat kitorang hari tu…” balas Zulfaqar kemudian dengan riak muka yang selamba. Aku membuntangkan mataku ke arahnya.

            “ What?? Apasal la kau tak cakap ngan aku siang-siang?? Aku punya laa nak tau minah tu yang mana satu. Dah la aku jarang jumpa budak-budak IB. Macam kau lain la,boleh hari-hari jumpa. Budak IB jugak.Kau ni, memangla…” terselit nada kekesalan di hatiku. Andai kutahu gadis itu adalah Afifah, alahai….

            “ Siang lagi la ni. Bukan malam. Maghrib pun belum. Apalah kau ni. Weh mangkuk, Afifah tubudak most wanted kat IB list tau. Dia memang low profile, tapi semua orang boleh kenal dia sebab dia pandai. Confirm semua budak IB kenal dia. Kau bajet ,budak-budak IB jumpa each other ke tiap-tiap hari? Aku budak Biotech ok?? Si Afifah tu budak Medic!“ balas Zulfaqar dengan nada yang separuh jengkel.

            “ Hek eleh, kau ni kecohlah pulak. Tak payah emo-emo. Kau tunggu dan lihat je apa yang akan jadi dengan Afifah tu lepas ni. Seronok mengusik budak control ayu macam dia tu.Hehe…” usikku nakal.

            “ Woi dah, tak payah nak bikin onar. Basket…basket beb!!!” Zulfaqar menarik lengan bajuku menghala ke arah gelanggang.

Suatu hari kau akan kenal siapa aku. Ni Alfian la! Heh…


bersambung...

0 comments:

Post a Comment