CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, June 10, 2011

hingga saat itu (P4)

Lately rajin pulak bertembung dengan budak A Level tu. Dahlah aku tak kenal pun siapa dia, rimas dibuatnya. Apa yang dia nak sebenarnya dari aku? Ataupun, dia nak mengorat Addura ke? Tahulah Mak Cik Addura tu siapa je yang tak kenal dia dalam kolej ni. Ramahnya bukan main lagi. Kot ye pon nak mengorat si Addura, mata tu macam mintak kena korek je asyik pandang kat aku. Geramnya…!” bebelku sendirian setelah sampai ke bilik dari menghadiri usrah di surau dan meletakkan beg di atas meja studiku. Tudung kutanggalkan, lantas disangkut pada birai penyidai berwarna ungu di tepi loker.   

            Sebuah novel dicapai dari atas loker. Novel Versus hasil nukilan Hlovate menjadi novel tatapanku pada bulan itu. Kulontarkan tubuhku di atas katil. Alhamdulillah, nikmatnya dapat baring sekejap. Aku meneruskan pembacaanku sehinggalah aku mendengar pintu bilikku dikuak. Sarah Erissa, teman sebilikku dan Addura melangkah masuk. Mukanya dibasahi peluh. Baru pulang dari berjogging agaknya di Taman Tasik Seremban.

            “ Eh Afifah, sorang je? Mana Addura? Bukan ke awak berdua pergi usrah sama-sama tadi waktu saya nak keluar berjogging?” soal Sarah Erissa kehairanan apabila melihatkan aku keseorangan di dalam bilik.

            “ Ha’ah. Baru je sampai bilik ni. Addura ‘tersangkut’ kat tengah jalan. Macam awak tak biasa si Addura tu, kalau lalu lalang ramahnya mengalahkan YB. So saya balik dululah, taknak ‘tersangkut’ sekali.” sengihku.  Tawaku dan Sarah Errisa mengapungi ruangan kamar E008 yang memuatkan 3 set katil bujang beserta loker dan meja studi setiap satunya.

            “ Oh faham. Faham sangat dah. Tapi kali ni ‘tersangkut’ dengan siapa pulak? Jalan mana pulak yang ‘traffic-jam’ hari ni?” tanya Sarah kembali separa bercanda.

            “ Kat depan tangga nak naik ke Dewan Makan. Entah lah, Sarah. Saya tak kenal sangat siapastudent lelaki tu. Geng A Level rasanya. Sebab saya tak pernah nampak muka dia dengan geng-geng budak IB. Saya malas nak berlama-lamaan kat situ, jadi saya minta diri dulu nak balik bilik. Nanti awak tanyalah sendiri kat YB Addura ye?” balasku kemudian. Sarah tersenyum kemudian terus berbaring di katilnya. Aku kembali meneruskan pembacaanku.

      “ Assalamualaikum…” sapa Addura lalu menerobos masuk ke dalam bilik. Salamnya dijawab serentak olehku dan Sarah.

          “ Haa, YB. Baru balik dari sesi beramah mesra dengan rakyat ke? Lambat balik. Kesian katroommate kita ni sorang-sorang kat bilik.” tegur Sarah Erissa. Addura mengherotkan bibirnya ke arah Sarah. Tak semena-mena dia membaling bantal ke arah Sarah namun sempat di capai olehnya. Sarah menjelirkan lidahnya ke arah Addura. Adura mencemikkan mukanya. Aku hanya ketawa melihatkan kerenah mereka. Macam budak-budak!

            “ Apa lah awak ni, suka sindir saya YB lah. Apa lah. Lepas ni apa? Juruhebah majlis kahwin pulak ke? Takde, tadi ada orang tegur saya, so saya tegurlah dia balik. Berbual kejap. Tuan Puteri Khairunnisa Afifah ni yang nak balik dulu. Bukan sengajalah…” terang Addura dengan nada yang hampir mahu merajuk.   

“Kenapa baik sangat dengan budak A Level tu Addura? Tak eloklah. Bukan ada urusan penting pun antara awak dengan dia…” kataku kemudian.

            “ Aik, jealous ke cik kak? Laa…saya kan peramah dengan semua orang. Tegur-tegur biasa je lah. Bukan ada apa-apa pun. Nanti dikatakan sombong pulak…” balas Addura.

            “Eh, Addura. Budak A Level mana yang awak baik sangat ni?” sampuk Sarah Errisa. Jelas riak wajahnya ingin tahu siapa pelajar A Level yang kumaksudkan sebentar tadi.

            “Alfian. Hanif Alfian.” pendek Addura membalas sambil mengangkat-angkatkan keningnya.

            “ Hah? Alfian? Hanif Alfian top student A Level tu ke? Perghh….” buntang mata Sarah Erissa tatkala sepotong nama tersebut terluncur keluar dari mulut comel Addura. Terus dia bingkas bangun dari pembaringannya lalu memandang wajah Addura dengan riak wajah separuh tidak percaya. Terkebil-kebil mataku melihatkan perlakuan Sarah.

            “ Kenapa Sarah? Awak ni tiba-tiba je macam terkejut sangat ni kenapa?” aku pelik melihat reaksi Sarah.

            “ Ya Allah, Afifah. Awak tak tahu betapa topnya Hanif Alfian tu among girls A Level! Muka ala-ala Ashraf Muslim, tough, rugby player, smart and cool… perempuan mana tak crush bila tengok dia? Tapi Hanif Alfian tu dia jenis tak bercakap sangat dengan girls. Cool gila! Eventhough saya sendiri budak A Level, sama-sama ambil course Engineering tapi tak pernah sekalipun kitorang bercakap. Apa lagi nak bertegur sapa macam tu. Wah, Addura! Eh apa yang awak dengan dia bualkan, Addura? Cepatlah cerita! Takkan dengan roommate sendiri pun nak berahsia, kan..kan?” teruja sungguh Sarah Errisa bercerita. Ah sudah, ni nak buka kedai kopi ke apa ni? Oh no… gossip girls ni dah nak mula operasi.

            “ Tu lah pasal. Sebelum ni ada sesekali je saya bertegur sapa dengan dia. Tapi sekadar katFacebook jelah. Tak sangka tadi dia tegur saya dulu. Terkejut jugak saya tadi. Alah, takde bualkan apa sangat pun, tegur-tegur biasa je…” ujar Addura membuka cerita insiden di tepi Dewan Makan sebentar tadi.

            “ Sarah, Addura. Sudah-sudahlah tu bergossip. Apa yang nak dikisahkan sangat dengan Hanif Alfian tu. Dia top ke, dia hebat ke, dia tough ke... tak ada kaitan dengan kita pun cik-cik puan sekalian. Kot ye pun nak bercintan cintun ke apa, habiskan dulu IB and A Level ni. Ingat tu apa tujuan kita datang sini?” aku sekadar mengingatkan mereka.

            “ Ala Afifah, tegur-tegur biasa je pun tadi. Bukan ada apa-apa pun. Biasalah saya,exaggerated sikit…”  Addura memandang ke arahku.     

            “ Ye saya tahu awak tu peramah. Tegur orang tu, tegur orang ni. Satu kolej kenal awak kan , Cik Addura? Tapi ikhtilat tu kena jaga ye. Lagi pulak awak tu perempuan. Kalau awak nak bertegur sapa tu boleh, tapi untuk benda yang perlu je kot. Seboleh-bolehnya pergaulan tu kena jaga. Takut timbul fitnah pulak nanti...” syarahku panjang lebar.

    “Ikhtilat?”

            “ Ikhtilat tu ada kaitannya dengan pergaulan antara lelaki dan perempuan. Dalam Islam tak larang pergaulan antara lelaki dan perempuan, tapi harus terbatas dengan syarak. Kadang- kadang boleh timbul fitnah juga dari situ. Kalau untuk urusan yang tak perlu, tak payah lah ramah-ramah sangat. Ingat apa yang saya cakap tadi. Kita ni perempuan. Terbatas sikit. Jangan sampai kena cop tak tahu malu pulak. Itu sebab saya jarang nak bertegur sapa dengan lelaki tak tentu fasal,” lembut Afifah menambah. Addura mengangguk tanda mengerti. Sarah Erissa turut mengangguk sama.

            “ Oh ya, saya rasa kan Afifah, Alfian tu sukakan awaklah. Ada dia tanya kat saya pasal awak tadi…” Addura bersuara kembali. Aku yang sedang membaca novel tersentak. Kualihkan pandangan mataku tepat ke arah Addura.

            “ Jauhi dia dan jangan pernah sesekali awak beritahu apa-apa pun pasal saya pada dia…” keras nadaku disitu.

            “ Dia cakap dia tertarik dengan awak sebab awak lain. Lain dari mana-mana student perempuan kat kolej ni. Awak kan alim, senyap, lagi lah lelaki nak dekat dengan awak. Hanif Alfian tu top studentA Level kot. Perfect package lah! “ kata Addura. Riak wajah Afifah masih tajam memandang Addura.

“ Ha’ah betul! Betul! Betul! Kalau saya jadi awak Afifah, rugi kalau saya buat tak tahu kat Hanif Alfian tu. Siapa yang tak nak lelaki perfect package macam dia tu?” sokong Sarah Errisa.

            “Awak jangan nak mengada-ngade ye Cik Addura yang comel.  Cik Sarah Errisa yang baik hati pun sama. Teirma kasih jelah ye atas niat baik tu. Untuk pengetahuan awak berdua, saya tak berminat pun dengan dia. Awak pun tahu kan saya macam mana. Saya dah taknak go through semua tu lagi sekali. Saya nak jadi sebenar-benar diri saya. Seperti apa yang parents saya amanahkan dalam nama yang saya bawa. Sebenar-benar Khairunnisa Afifah…” ujarku sambil tersenyum.

            “Apa tu?”

            “ Sebaik-baik wanita yang terpelihara…” ringkas dan bersahaja aku menuturkannya. Sarah dan Addura saling berpandangan dan menjungkitkan bahu. Aku kemudian kembali menatap novel ditanganku sambil tersenyum.

 ***

Dah dekat 3 minggu lebih, takkan tak ada apa-apa respon dari Addura kot? Aku bermonolog sendirian. Hatiku benar-benar dicubit penasaran.

“ Alfian, saya rasa baik awak lupakan jelah niat awak nak bersahabat dengan Afifah. Seems like dia tak berminat pun dengan semua ni…” keluh Addura suatu hari sewaktu terserempak denganku di Hexagon, tempat yang disediakan untuk para pelajar kolej ini bagi memudahkan urusan perbincangan dan tugasan-tugasan mereka secara berkumpulan. Selain Pusat Sumber Pembelajaran (PSP) yang menjadi tumpuan utama, Hexagon merupakan alternatif bagi para pelajar sekiranya PSP begitu sesak terutama sekali pada waktu petang.

            Aku hanya mampu menghela nafas panjang. Khairunnisa Afifah ternyata bukan gadis yang sebarangan. Meski perwatakan dan penampilannya nampak biasa, namun dia sangat-sangat menjaga dirinya.  Memang benar telahanku. Huluran persahabatan yang cuba aku jalinkan ditolak sementah-mentahnya. Nak tackle Afifah, bukan dengan wang, bunga dan coklat. Ia tak sama. She’s very different. Not like the other girl. And that thing makes me wants her even more! Sabar Alfian… Sabar…

            “ Kenapa dia macam tu ye, Addura? Saya tak faham la. I meant, saya hormati keputusan dia taknak bergaul rapat dengan mana-mana lelaki. Tapi saya bukan nak buat apa-apa pun dengan dia. Sekadar berkawan. Itu sahaja. Terfikir nak rapat dengan dia, memang mana-mana lelaki pun nak…” sedikit hampa nadaku membalas.

            “ Sebenarnya, banyak benda yang awak tak tahu pasal Afifah tu Alfian. Saya sendiri akui, dia memang bukan macam student perempuan yang lain kat sini. Dia dah hadapi banyak saat-saat sukar dalam hidup dia. Sampaikan kadangkala dia rasa dia tak berdaya nak bangun sendiri. But she’s a very strong and courageous girl I’ve ever met. Sejarah lampau dia yang buatkan dia jadi begitu. Saya tak rasa dia akan patah balik after all apa yang dia dah go thorugh...” Addura menerangkan kedudukan yang sebenarnya kepadaku.

            “ Maksud awak, Addura? Sejarah lampau? Saya still tak faham…” aku masih kurang mengerti.

            “ Macam ni la Alfian, Cuma ada satu cara je lagi yang saya rasa awak boleh dekati Afifah secara elok. View her blog. Read some of the older post before. Mungkin dari situ, sedikit-sebanyak awak boleh figured out lifestyle dia dulu macam mana,” cadang Addura. Mukaku yang ibarat berselubung awan mendung kumulonimbus sebentar tadi kini kembali ceria.

“ Satu je yang saya boleh katakan. Khairunnisa Afifah yang awak impikan tu, dia bukan macam tu dulu. Banyak perubahan yang dia perlu lawan dalam usaha dia nak jadi Khairunnisa Afifah yang awak kenal sekarang. Tak apalah, saya tak boleh nak cerita banyak-banyak sangat. Nanti bila awak dah baca blog dia, awak akan faham kenapa saya cakap macam ni ,” Addura menambah.

Aku tersenyum lega. Ada rahsia yang perlu dicungkil, ada perkara yang perlu ditaksir dari gadis bernama Khairunnisa Afifah itu. Setelah mengucapkan teirma kasih dan meminta link blog milik Afifah,aku berlalu dari situ.


bersambung...

0 comments:

Post a Comment