CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, June 10, 2011

hingga saat itu (P3)

Bosan betul. Keputusan peperiksaan IELTS bakal keluar tidak lama lagi. Demam peperiksaan tidak lah begitu ketara melanda diriku pada semester ini. Hanya pada semester depan, merupakan semester terakhir bagiku untuk aku menduduki peperiksaan A2. Sudah pasti aku akan membuat persediaan yang secukupnya bagi memastikan diriku tidak tercicir daripada mendapatkan keputusan yang terbaik. Belakangan ini, entah mengapa aku seringkali teringatkan Afifah. Malah, sejak peristiwa lewat petang itu, aku mudah sahaja terserempak dengannya di kolej. Namun gadis itu seperti hidup dalam dunianya sendiri. Tidak mempedulikan orang lain selain dari rakan baiknya, Addura. Satu yang aku sukai, senyuman tidak pernah lekang dari bibirnya.  

Perasaan yang klise dan aneh mula menjalar…apakah aku… Afifah… ah, tidak. Perlahan aku menggeleng-gelengkan kepalaku sambil menampar-nampar pipiku. Alfian…sedar sikit! Kau datang sini nak belajar, bukannya nak cari bakal isteri! Gentaku di dalam hati.

Pagi itu, aku sedang menuruni tangga untuk turun ke pejabat. Mengambil cek elaun bulanan yang dikeluarkan oleh MARA.  Ternampak pula Afifah sedang mendaki tangga yang sama untuk  naik ke atas bersama Addura. Hanif Alfian, ini peluang baik punya!

Cepat-cepat ku menuruni tangga dan berpura-pura terlanggarnya. Laptop ditangannya hampir terlepas. Tanpa aku sedari, tanganku dan tangannya tersentuh, gara-gara aku mahu menyambutlaptopnya yang nyaris terlucut dari terhempas ke lantai.

“Astaghfirullah..” terluncur kata-kata itu dari mulutnya. Segera dia menarik tangannya. Matanya masih tunduk. Sedikitpun tidak terarah ke wajahku. Dia tunduk sambil memegang tudungnya yang labuh melitupi tubuhnya untuk mengutip buku-buku dan kalkulatornya yang terjatuh tadi. Nanti dulu Afifah, aku masih belum selesai disitu. Ketika dia mahu mengatur langkahnya semula, aku berpura-pura menghadang laluannya pula. Dia ke kiri, aku kekiri. Dia bergerak ke kanan, begitu juga aku. Nasib baik tidak ramai orang, mudah sikit urusan nk menyakat minah ni! Hehe…. Riak tidak selesa mula terpancar dari wajahnya.

“ Saya minta lalu boleh?  Maaf, jangan ganggu saya. Saya tak ada sebarang urusan pun dengan awak…” pendek dan tegas sekali nadanya bercakap. Matanya yang kebiasannya redup itu kini tajam menentang wajahku. Kali ini, Afifah tidak menundukkan pandangannya lagi. Malah, jelingan tajam yang penuh rasa meluat yang aku dapat sebagai imbalan. Bagaikan terkena renjatan listrik, aku ibarat tergamam seketika dan menelan air liurku. Dan terus dia menepisiku menggunakan laptop yang dipegangnya.  Tangannya segera mencapai dan menarik Addura untuk pergi dari situ. Berlalu begitu sahaja sekali lagi, sama seperti kejadian lewat petang itu. Mak aih. Garangnya.  

Itulah pertama kali, aku mendengar suara Afifah. Pertama kali juga, aku memulakan perkenalan dengan seseorang dengan cara yang begitu ‘sopan’ . Jelingan serta tepisannya sangat keras dan tajam. Hatiku benar-benar terasa sesuatu yang aneh dan tidak menyenangkan. Namun itulah, daya penarik ibarat medan magnet yang terus mengheret aku menghampiri Khairunnisa Afifah, pemilik wajah persis pemain sinetron dari seberang, Nia Ramadhani itu. This girl is really special. She really makes me go crazy… macam mana nak dekat dengan minah ni? Aku mendongak ke atas melihatkan kelibat tubuhnya yang semakin ditelan susuk para pelajar yang makin sesak menuruni dan menaiki tangga. Aku tersenyum tak semena-mena kerana perasaan malu juga tiba-tiba datang menyapa. Apakah?  Sudah Alfian,  Don’t tell yourself that you are now in love with Afifah!

*** 

Afifah menutup lembaran al-Quran itu perlahan. Naskhah al-Quran berwarna merah jambu itu ditarik ke dalam dakapannya, dikucupnya dengan penuh sayu. Beberapa titis air mata hangat, jatuh membasahi pipinya yang mulus itu setelah empangan matanya gagal dibendung lagi.

Masih jelas tergambar di fakulti memorinya, suatu saat ketika dia masih bersama Kak Afiqah. Gadis yang sudah dianggapnya seperti kakak kandungnya sendiri. Makin dikenang, makin laju butiran hangat itu menuruni pipinya. Terkenang kisah suatu saat, bagaimana insan itulah yang menuntunnya dalam menyelusuri jalan yang telah dia pilih ini. Jalan yang dia tidak pernah sesekali termimpi untuk menjadi Khairunnisa Afifah seperti sekarang.  

            “ Afifah and Afiqah… eh nama kita dah dekat-dekat kan? Entah- entah suatu hari nanti, Afifah boleh lead muslimat jugak. Macam akak…” gurau Kak Afiqah.

            “ Eh akak ni, merepek jelah. Afifah tak terfikir pun sampai macam tu sekali. Kita ni jauh beza kak, Afifah ni banyak lagi yang kurang. Baru sikit-sikit nak belajar. Afifah malulah akak cakap macam tu…”

            “ Apa nak malunya dik? Apa yang akak cakapkan ni tak mustahil kan? Dengan kuasa Allah, apapun boleh terjadi.” aku senyum sambil melontarkan pandanganku ke arah pintu gerbang kolej. Dah nak sampai kolej rupanya. Ketika itu, aku baru sahaja selesai menghadiri usrah di Taman Tasik Seremban bersama Kak Afiqah. Jadi, aku berjalan beriringan dengannya sambil membimbit buku notaku yang kudakap erat ke pelukanku.

“ Kak..”

“ Ye, dik?”

“ Kak, macam manalah agaknya kalau akak tak cari Afifah waktu tu?” nada suaraku mulai bergetar.

            “ Sudahlah dik. Perkara yang dah lepas tu tak payahlah Afifah ingatkan lagi. Ingat apa yang akak pesan dulu? Meskipun benda tu pahit untuk ditelan, anggaplah apa yang jadi ni sebagai ujian, bukannya musibah yang buatkan kita nak salahkan Allah atas apa yang berlaku. Allah sayang pada Afifah. That’s why Allah beri ujian. Bukankah ujian itu tarbiyah dari-Nya?” pujuk Kak Afiqah.

            “ Tapi ujian tu ngeri sangat, kak. Afifah takut, kalau-kalau ujian macam tu datang lagi. Afifah tak kuat, nak face benda macam tu sekali lagi.

“ Kuatkan semangat, Afifah. La yukalifullahunafsan, illa wus’aha. Ayat yang kita tadabbur sama-sama tadi. Surah al-Baqarah ayat 286. Allah takkan bebankan sesuatu pada kita, dengan sesuatu yang kita tak mampu tanggung. Segala ujian yang Dia berikan, adalah dalam kadar kemampuan kita. Setiap helaan  nafas kita meranduk ujian dari-Nya, dia titipkan bersama kekuatan. Apa lagi yang perlu digusarkan, dik? Benar, berkata-kata mungkin mudah bagi mereka yang tidak merasainya, tapi akak bangga Afifah dah sampai ke tahap ni. Bukan senang nak dapat kekuatan macam ni. Cemburu pulak akak. Adik akak ni jadi manusia pilihan Allah untuk diberi ujian. Subhanallah.” canda Kak Afiqah sambil menepuk-nepuk bahuku perlahan. Kata-kata Kak Afiqah mampu meruntuhkan tembok perasaanku yang nanar ketika itu. Emosiku benar-benar tempang, meladeni fasa yang penuh kerapuhan ketika itu. Aku tidak  sanggup lagi.

            “ Terima kasih, Kak Afiqah.” balasku kemudian beserta dengan secangkir senyuman ke arahnya.
Lamunanku terhenti seketika. Terkenangkan Kak Afiqah yang sudah jauh berada di rantau orang. Kak, Afifah rindu akak… gumamku. Aku terus mendakap Quran kecil beserta terjemahan pemberiannya itu. 

***

Dah lambat ni, mati! Macam manalah boleh tertidur sampai tak sedar diri ni? Match dah start. Aduh… payah jugak jadi sorang-sorang je budak A Level dalam bilik ni, budak-budak IB ni mana reti lepak bilik nak kejutkan aku!

Aku bergegas mencapai t-shirt berkolar merah untuk dipadankan dengan trek yang kupakai. Mataku kemudian tertancap pada beberapa orang pelajar perempuan yang baru sahaja keluar daripada surau. Dalam keramaian itu, mataku sempat menangkap kelibat seseorang. Ah, Afifah! Dia dan Addura keluar dari surau lalu berjalan beriringan menaiki tangga menuju ke Dewan Makan. Mahu pulang ke blok.

            “ Hai, Addura. Ada apa kat surau tadi?” aku sempat berselisih dengan mereka dan menegur Addura. Addura mengukir senyuman manisnya. Nasib baiklah kawan si makcik rimau ni peramah orangnya. Khairunnisa Afifah terus membatu. Tidak mempamerkan sebarang reaksi. Kayu betul! Hoho…kayu pun kayu lah… sopan benar budaknya…..

            “ Baru habis usrah kat surau dengan Ustaz Farhan tadi. Alfian nak pergi mana? Riadah eh?” balas Addura ramah.

            “ Ha’ah, ada match kat court depan LT1. Erm, korang berdua ni bagus ye. Pergi usrah. Sempat lagi even sekarang peak semester. Tapi baguslah isi masa dengan berfaedah. Good for both of you...“ aku berbasa basi. Sengaja mahu menarik perhatian Khairunnisa Afifah. Namun dia masih terus diam, membatu dan buat-buat tidak tahu. Geramnya!

            “ Addura, kalau awak nak berbual lagi, saya nak balik dulu. Assalamualaikum…”  Afifah tiba-tiba bersuara dan mengatur langkah. Aku dan Addura hampir serentak menjawab salamnya sambil Addura mengunjukkan reaksi wajahnya yang terpinga-pinga.

            “ Maafkan kawan saya tu Alfian. Afifah memang macam tu. Dia kurang bergaul sangat dengan lelaki. Tak selesa katanya,” hujah Addura kemudian. Ohh…baru tau, patutlah kerek semacam makcik rimau tu. Aku sekadar mengangguk tanda faham.

            “ Addura, sebenarnya ada banyak benda saya nak tanya pada awak pasal Afifah. Tapi bukan sekarang lah. Sebab saya pun dah lambat ni. Maybe some other time perhaps?” cadangku. Haish... stress betul macam ni. Hatiku akan sentiasa dipagut rasa tidak puas hati selagi aku belum dapat mengenali Khairunnisa Afifah.

            “ Baik. Takde hal. Saya pergi dulu. Assalamualaikum.” Addura memulakan langkahnya menapak ke asrama.


BERSAMBUNG...

0 comments:

Post a Comment